– Det är ju lite intressant att Fritidsresor då talade om oetiskt affärsmannaskap, och nu agerar de precis som Ving gjorde, säger Apollos informationschef Kajsa Moström.
En skillnad mellan de två avtalen med butikskedjorna är dock att Ving klev in som ny partner till Ica i vintras samtidigt som avtalet med Fritidsresor inte har löpt ut. I det här fallet trädde Fritidsresor in som partner i Coops medlemsprogram den 1 september och från samma datum försvinner Apollo. Och Fritidsresor behöver inte oroa sig för att något annat charterbolag dyker upp i Coop-programmet.
– Vi tar inte in någon direkt konkurrent till Fritidsresor, det skulle undergräva tanken med unika erbjudanden som ska driva volymer till våra partners, säger Thomas Engelhart, vd på Coop Marknad.
Apollo och Coop har samarbetat sedan 2007. När Coop i höstas införde sin nya modell där medlemmarna får återbäring även på köp hos butikskedjans samarbetspartners i sitt medlemsprogram skrevs ett nytt ettårskontrakt med Apollo. Men under vintern när Fritidsresor efter Icabråket gav sig ut på ny partnerjakt inleddes diskussionerna med Coop.
– Vi gjorde en omfattande analys på både Fritidsresor och Apollo innan vi beslutade oss för vem vi ville jobba med. I det sammanhanget är Apollo en mindre aktör och Fritidsresor är ett starkt varumärke i det svenska folkhemmet. Det är viktigt för oss, säger Engelhart.
Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar verkar inte längre sakna Ica utan prisar Coop.
– Coop och Ica är olika. Coop lutar sig inte tillbaka utan tänker nytt, är aggressiva på marknaden, har ett starkt miljöfokus.
Frågan är hur lönsamma resorna som säljs genom Coop blir. Förutom minst 600 kronors bokningsrabatt får Fritidsresor betala den 1-procentiga återbäring som Coopmedlemmar får vid köp av charterresan.
– Visst finns det en gräns för hur mycket priset urholkas. Men vi kommer att få ett hyfsat pris för våra resor, säger Bassam el Mattar.
Om Apollos syrliga reaktion på avtalet säger han:
– Ja, de har i alla fall inte hört av sig till oss.