Framtidsrapporten The Future of Travel 2024 är ett resultat framtaget av resesöksajten Skyscanner i samarbete med brittiska varumärkeskonsulten The Future Laboratory. I arbetet med rapporten har flera redaktörer, forskare och futurologer runt om i världen intervjuats.
Enligt rapporten kommer vi om tio år ta hjälp av en digital e-assistent som föreslår resor, evenemang och påminner om tider och möten. Genom att läsa av ansiktet och annan data som vi lämnar efter oss i en allt mer digitaliserad värld kan vår e-assistent säga till oss när vi är överarbetade och längtar efter en semester.
Framtidens hotell kommer bland annat att byggas under vattnet. Det händer redan i exempelvis Dubai på Water Discus Hotel, och i Florida gjordes för länge sedan ett undervattenslaboratorium om till hotellet Jules Undersea Lodge. Samtidigt kommer sökandet efter det personliga och lokala öka. Hotellen kommer därför erbjuda specialanpassade rum efter dina önskningar och val. Temperatur, vattentryck, gardiner, beställning av mat och evenemang kommer att hanteras från en styrplatta. En digital vägg med familjefoton eller panoramavy över havet kan göra rummet unikt för dig.
Glömt tandkrämen? Ingen fara, med en 3D–skrivare kan du trycka tandkräm och schampo medan du bokar in ett möte eller beställer frukost på den interaktiva badrumsspegeln. Morgongymnastik till ett hologram håller dig i form och hotellets pyjamas mäter blodsockernivån och föreslår diet. D-vitaminbrist? Skippa stranden och duscha på hotellet och få en vitaminkick eller bada i färggrant badkarsvatten som är bra för matsmältning.
Människan kommer att lämna jorden för rymdresor och nästa drömresmål är planeten Mars. Från och med 2016 kommer World View Enterprises erbjuda passagerare en resa tre mil upp i luften i en tryckkabin för en kostnad på 500 000 kronor. Resor till jordens omloppsbana spås bli populära och det finns företag som jobbar med att erbjuda rymdresor för ett pris fler kan tänkas betala.
– Det är nog inte gemene man som kommer resa ut i rymden, men vad som kommer att ske tack vare rymdforskningen är att den vanliga flygresan påverkas och förbättras, säger Annica Jansson, Nordenchef på Skyscanner.
Nya destinationer kommer prickas ut på kartan. Vårt behov av att sticka ut på sociala medier och bland vänner kommer elda på vårt behov av att vara först. När lugnet lägger sig och gränserna öppnas kommer oroshärdar som Afghanistan, Irak och Nordkorea snabbt bli populära resmål. Libanon spås bli det nya Dubai och länder med ekonomisk hjälp från Kina kommer bli allt mer populära, exempelvis Angola. Vi kommer också vilja vara sist att uppleva en plats eller ett djur. Med klimatförändringen kommer turister vilja uppleva länder som Maldiverna innan det kan vara för sent och hotade djur kommer att locka turister till Arktis och djungeln.
– Den här kanske dystra framtidsutsikten välkomnas ändå av de som arbetar med miljö- och djurfrågor. De menar att miljön och djuren vinner på att man reser dit eftersom fler kommer vilja investera i både marknaden och bevarandet av djuren och miljön, säger Annica Jansson.
HELLE KIKERPUU