Kritiken från resebyråer och travel managers runt om Europa har varit omfattande mot Lufthansagruppen som från och med 1 september inför en extra distributionsavgift, DCC, på 16 euro för alla flygresor hos Lufthansa, Austrian, Brussels Airlines och Swiss som bokas vid gds:er.
Lufthansa har dock inte vikit från beslutet. I en pressrelease säger Lufthansas Jens Bischof, styrelsemedlem och Chief Commercial Officer, att flygkoncernen under de senaste veckorna ingått ett antal nya samarbeten med olika partners inom flygbolagets distributionssegment.
– Arbetet att utveckla och etablera nya ”direktanslutna” bokningskanaler har skapat särskilt stort intresse bland partners i branschen. Marknaden är helt klart redo för innovationer och utveckling av detta slag, säger han.
Lufthansa medger att ”denna process även mött kontroverser”.
– Men vi är fortfarande lika övertygade som förut att det ligger i våra kunders intresse att vi erbjuder avancerade och samtidigt betydligt billigare bokningskanaler, vilket även ger oss möjlighet att bättre kunna presentera våra produkter, säger Jens Bischof.
En av teknikleverantörerna som Lufthansa ingått avtal med är Concur, som ägs av SAP, och som har reseboknings- reseräknings- och resehanteringssystem. Från och med nästa år kommer Concur att erbjuda Lufthansabolagens bokningsavdelningar för företagskunder med särskilda lösningar för att hantera dessa bokningar på www.LH.com.
– Vi vill arbeta tillsammans med resebyråerna och de globala distributionssystemen för att göra försäljningen av flygbiljetter mer up-to-date, billigare och mera kundfokuserade. Och för detta ändamål har vi snabbt utvecklats en rad IT-lösningar som vi nu kommer att kunna erbjuda våra kunder mycket snart, säger Jesper Bischof i pressreleasen.
Vilka dessa IT-lösningar är, förutom avtalet med Concur, framgår inte av pressreleasen.