Annons:

Björn Kjos lockade rekordpublik till Travel News Studio

Björn Kjos var ett av dragplåstren på Travel News Studio, som lockade rekordmånga deltagare på onsdagen. Han lovade att långlinjesatsningen fortgår trots problemen med Dreamlinern. - Kunderna ska komma fram och vi skickar räkningen till Boeing.

Cirka 350 deltagare kom till Travel News Studio, som hålls i samband med Grand Travel Award, en rekordsiffra i seminariets 12-åriga historia. En anledning var förstås att Travel News lyckats locka Norwegians vd Björn Kjos, Nordens mest omtalade reseprofil, till Stockholm. Han gav en charmerande lektion i mod, smarthet och ett mått av galenskap i flygets värld.

Det som från början var ett litet regionalt bolag har i dag beställningar inne på totalt 277 flygplan. Björn Kjos förklarade att det strategiska beslutet fattades 2006, då bränslepriset på några år tredubblats från 25 till 75 dollar fatet. Om bränslepriset skulle fortsätta uppåt i samma takt såg Norwegian framför sig bränslepris på 120 dollar.

–          Det fanns det inget val, du måste ha bränslesnålare plan. Att inte investera är inget alternativ. Frågan är: Vill du gå i konkurs med gamla plan eller med nya plan?

Boeings problem med nya Dreamlinern gör att Norwegian troligen tvingas använda sig av andra plan under de första månaderna när lågprissatsningen till Thailand och USA drar i gång i maj. Om Kjos oroar sig för detta bakslag visade han det inte.

Travelstarts grundare Stephan Ekbergh hade flugit in från Sydafrika, där han expanderar kraftigt över hela Afrika med sin onlineresebyrå. Han kallar sig numera ”customer service addict”. 

–          Det är tre år och fyra månader sedan jag senast misshandlade en kund, fortsatte han och syftade på tiden innan han sålde Travelstart Nordic till Etraveli.

På sydafrikanska Travelstart är fokus på kunderna mycket större än i hans tidigare svenska verksamhet. Här får till exempel får alla nyanställda oavsett position börja med fyra veckor på kundtjänst.  Hans elegant uppbyggda föreläsning byggde på jämförelser från sin tid som DJ innan han hamnade i resebranschen. Bägge verksamheterna handlar om att lära sig hur människor fungerar. Ett tips han gav var enkelhet. 

– Hemsidan ska inte se ut som en julgran, för många val på hemsidan gör folk förvirrade.  Precis som en DJ inte bara kan spela allt som gästerna önskar och avverka hela hitlistan i början.

Även i år gästade TN Studio av en minister, denna gång näringsminister Annie Lööf. Hon vill att berörda myndigheter ska samverka bättre för att stärka svensk turistindustri värd att ta på allvar-

– För oss handlar det om att försvara det vi gjort. Att återställa krogmomsen kommer inte att gynna reseindustrin, sade hon.

 

Sist ut på scen var Lisa Ekström, som mycket inspirerande talade om mod i jobbet. Att det vi gör utanför vår egen komfortzon ger oss liv.

Hon visade på möjligheter till positiv förändring i organisationer som gått i stå.

När Lisa Ekström blev chef på SAS kundrelationer förvandlade hon en underpresterande avdelning som mest fungerade som en omplaceringsenhet till en högpresterande arbetsplats med självförtroende.

krav på andra än på oss själva. När vi sammanställt en lista på förväntningarna såg min och personalens lista först väldigt olika ut. På SAS gömde sig människor bakom det faktum att det varit anställningsstopp i årtionden. Mycket skylldes på bristen på nytt blod.

– Därför fick en medarbetare agera nyanställd varje vecka. Vi började också med att någon fick sluta varje vecka, berättade Lisa

Att göra saker utanför den egna komfortzonen ger liv på samma sätt som dataspelare samlar liv genom att prestera i spelet. Därför delade Lisa ut märkliga strutspennor till publiken som skulle kännas naturlig i vilken femårigs hand som helst.

– Ni samlar mer liv ju seriösare sammanhanget ni använder strutspennan i.

Läs mer om Travel News Studio och vad föreläsarna talade om i Travel News marsnummer.

Kommentarer är stängda.