De sex stora affärsresebyråerna förbättrade det sammanlagda resultatet med 120 procent under förra året. En förklaring är ökad kostnadskontroll sedan katastrofåret 2009. Den goda utvecklingen har fortsatt i år även om det ekonomiska världsläget gör framtiden oförutsägbar.
Via Egencia (tidigare Via Travel) ökade försäljningen förra året med 37 procent till 1,9 miljarder kronor. De förbättrade resultatet med 23 miljoner kronor till 51,6 miljoner kronor. Effektivare processer har givit utdelning. I dag är 35-40 procent av alla bokningar onlinebokningar genom resebyråns eget onlinesystem.
– Vi har jobbat mycket med att minska kostnaderna de senaste åren. Vår nya organisation och våra nya processer fick full effekt under 2011, säger Epsen Asheim, vd på Via Egencia Nordic till Travel News.
Han räknar med liknande tillväxt och resultat för 2012 som för 2011.
Att Vattenfall bytte affärsresebyrå från Ticket Biz till BCD Travel påverkade resultatet för bägge aktörerna. Ticket Biz tappade försäljning med 3,7 procent till 1,338 miljarder kronor och gick från en mindre vinst 2010 till en mindre förlust 2011.
– Vi tappade både Vattenfall och Posten under 2011. Så stora kunder är svåra att ersätta snabbt. Men det ser betydligt bättre ut för oss i år. Vi satsar på fler mindre och mellanstora kunder, säger vd Thomas Ådén.
Dessutom är marknaden allt mer oberäknelig. Exempelvis lägger företagen beställningar på stora konferenser allt senare eftersom de själva har svårt att förutse utvecklingen.
American Express Business Travel, som fortfarande är ohotat störst på den svenska marknaden, tappade 8,4 procent i omsättning till 4,41 miljarder kronor förra året. En orsak till minskningen är att de förlorade storkunden Ericsson till Carlson Wagonlit som i sin tur ökade omsättningen med 16 procent till 2,16 miljarder kronor.
BCD Travel ökade försäljningen med 26 procent till 594 miljoner kronor och förbättrade resultatet med 5,4 miljoner kronor till 4,2 miljoner. BCD Travel lade ner sitt Malmökontor, men anställde ändå fler personer under året.
Flera nya kunder, bland annat Vattenfall, samt ökad kostnadskontroll är de viktigaste orsakerna till utvecklingen under 2011, men utvecklingen i år är mer osäker.
– Sedan midsommar upplever vi att våra kunder inte är lika optimistiska som förut, säger Per Markussen, vice kommersiell direktör på BCD Travel.
Urban Lindstedt