Sveriges samlade resebyråkår skar inte precis guld med pennkniv 2013. Omsättningen för de 100 största aktörerna ökade visserligen med 2,7 procent till 38,6 miljarder kronor, men det totala resultatet som 2012 låg på 99 miljoner kronor föll ifjol förbi nollstrecket och landade på –42 miljoner kronor. Det visar Travel News unika statistik där nyckeltalen för de 100 största resebyråerna presenteras.
En stor del av det sammanlagda resultatraset kan härledas till en enda aktör: American Express vars förlust uppgick till hela 192 miljoner kronor ifjol, en försämring med 123 miljoner jämfört med året dessförinnan. Samtidigt minskade försäljningen med 11,6 procent till 3,6 miljarder kronor och 65 personer fick lämna företaget.
– Under 2013 genomfördes en stor omstrukturering globalt inom American Express Company som innebar engångskostnader på 112 miljoner kronor i Sverige, bland annat för att ta hand om personal som vi tvingades säga upp. Dessa kostnader förklarar en del av vår förlust, säger American Express Nordenchef Dan Håkansson som trots de urusla Sverige-siffrorna ser framtiden an med tillförsikt. Anledningen är att resebyrån från och med i somras ingår i det nya joint venture-företaget American Express Global Business Travel, GBT. GBT ägs till lika delar av investmentgruppen Certares som betalade 900 miljoner dollar för sin del av verksamheten, och American Express Company.
– Nu är vi ett nytt företag utan skulder som helt fokuserar på resebyråverksamheten. Pengarna kommer att investeras i gemensam global teknikutveckling som ska gynna en global tillväxt. Men strategin är också att växa genom förvärv, säger Dan Håkansson.
Bland de största affärsresebyråerna sticker Via Egencia ut på ett positivt sätt med topplistans största vinst (57,9 miljoner) i kombination med en stark tillväxt (15 procent). Carlson Wagonlit Travel ligger kvar på ungefär samma nivåer som 2012 medan såväl Ticket Biz och HRG Nordic tappar något i både försäljning och vinst.
– Det har varit en besvärlig tid sedan 2009 med ekonomisk oro och minskat resande. Men nu ser vi att det börjar gå bättre för våra kunder igen och därmed också för oss. Jag vågar inte lova att det är en bestående trend, men 2014 ser ljusare ut än på länge, säger Christer Nordlund, koncernchef för HRG Nordic.
Statistik från Svenska Resebyråföreningen bekräftar att affärsresebyråerna kanske kan skymta det efterlängtade ljuset i tunneln. Under perioden maj–augusti i år ökade nämligen försäljningen hos svenska affärsresebyråer med sex procent.
Samtidigt upplevde privatresebyråerna ett motsatt trendbrott. Efter att ha ökat mer eller mind-re oavbrutet sedan 2009 har försäljningen av privatresor minskat med 2 procent under årets första åtta månader. Sett endast till perioden maj–augusti har försäljningen gått tillbaka hela 13 procent.
– Vi har haft en bra tillväxt på affärsresandet i år, men semesterresandet har varit tufft. Det beror dels på att sommaren var lite för fin, dels på att en allt större del av försäljningen går direkt till charterarrangörerna, säger Resias kommunikationschef Ingela Schönning och fortsätter:
– Därför är det viktigare för oss att bli tydligare med att även vi paketerar resor, som till exempel kryssningar och storstadspaket. Dessutom efterfrågar allt fler skräddarsydda resor och där har vi en fördel jämfört med charterarrangörernas färdiga paket.
Resia rapporterade ifjol en kraftigt ökad omsättning (+20,3 procent) och en minskad vinst (–23 procent).
– Förvärvet av Resfeber i december 2012 ligger bakom de ökade volymerna. Förvärvet innebar i sin tur stora investeringar ifjol när vi gjorde om Resfebers sajt, vilket självklart satte sina spår i resultatet.
3 frågor till Rolf Eirik Kjeseth,
vd på STA Travel, som är det företag som trots en förlust på 509 000 kronor visar upp den största resultatförbättringen på årets lista. Hur lyckades ni med detta?
– Vi har fortsatt att dra ner kraftigt på kostnader. Idag har vi bara två kontor i Sverige, i Lund och Stockholm, jämfört med fyra tidigare.
Ni har gått från en omsättning på 70,6 miljoner 2011 till 16,8 miljoner 2013? Hur små kan ni bli?
– Neddragningarna vi har gjort de senaste åren har varit nödvändiga för att få fast mark under fötterna. Visst har vi tappat marknadsandelar, men i samband med detta har vi renodlat verksamheten så nu har vi ett betydligt tydligare fokus på upplevelseresor för unga. Vi vill förstås växa igen, men först måste vi bli lönsamma.
Och när går STA Travel med vinst?
– Det är vår förhoppning att i alla fall nå break even 2014. Vi har fortsatt att reducera kostnaderna i år och vi har bättre marginaler på det vi säljer idag.