Annons:

"New York förändras hela tiden och man tröttnar aldrig på staden"

”New York förändras hela tiden och man tröttnar aldrig på staden”

Från klassiska rundturer på Manhattan till lördagshäng i Brooklyn. Swansons platschef i USA, Douglas Ljungkvist, har just lanserat Svenska New York – ett nytt företag som erbjuder sightseeingturer i New York City, på svenska. Travel News fick en pratstund med Douglas om satsningen och vad kunder kan förvänta sig.

Du är född i Sverige, men bosatt i New York sedan 35 år. Vad förde dig dit?
–Jag var i ett förhållande som behövde en paus, och eftersom jag har amerikanskt medborgarskap tack vare min pappa, kändes det naturligt att åka hit. Stockholm hade börjat kännas litet, och jag hade länge drömt om att bo i New York. Tanken var att jag bara skulle stanna i ett år, men så händer livet – jobb, förhållanden – och plötsligt har jag bott här längre än i Sverige.

Berätta lite mer om din bakgrund, har du alltid jobbat med turism?
–Ja, jag har i stort sett alltid jobbat i resebranschen. Jag har haft roller inom försäljning och marknadsföring på SAS, Lufthansa och Avis här i New York. Sedan 2007 har jag jobbat med fotografering och guidning. Förutom att vara frilansguide är jag också platschef för Swansons här i USA.

Vad är det bästa med att jobba som guide i just New York?
–Flexibiliteten! Ingen vecka ser likadan ut, jag får träffa många nya människor och har ingen fast arbetsplats. New York förändras hela tiden och man tröttnar aldrig på staden. Dessutom kan jag ta ledigt en månad på sommaren och åka med familjen till Sverige, eftersom färre svenskar besöker New York när det är som varmast.

Vad gör dina turer unika jämfört med vad andra erbjuder?
–Det beror lite på publiken. Förstagångsbesökare får en klassisk Manhattanvandringstur på fredagar med Central Park och Midtown. Brooklynturen på lördagar är mer för dem som varit här tidigare och vill se annat än just Manhattan. Jag försöker också göra mina turer underhållande – det får inte bli för mycket historielektion.

En annan USP är att du talar svenska. Vad ger det dina kunder för fördel?
–Många känner sig tryggare med en svensk guide som förstår deras bakgrund. Jag kan ge råd om turistfällor att undvika och tipsa om mindre kända pärlor. När jag möter grupper på flygplatsen går jag ofta igenom praktiska saker som dricks, tunnelbana, internet och hur man hittar offentliga toaletter, medan vi åker in till Manhattan och deras hotell.

Ser du New York annorlunda jämfört med lokala guider?
–Ja, jag pekar ofta ut svenska butiker, kaféer och bagerier och berättar om det stora midsommarfirandet här med runt 3 000 besökare.

Påverkar kundernas önskemål hur turerna ser ut?
–Utöver mina fasta turer erbjuder jag skräddarsydda alternativ baserade på intressen som mat och dryck, film och tv, arkitektur eller konst. Till hösten lanserar jag även en Harlem-gospel-tur och en street art- och graffititur. Tanken är att kunna erbjuda gäster en ny upplevelse varje gång de är här samt även lite ”special events”.  

Vilka missförstånd om New York brukar du rätta till?
–Ett roligt missförstånd är att vissa försöker beställa en bagel med ”Philadelphiaost”, men här säger vi cream cheese! Och när svenskar frågar efter Nike-skor utan att uttala e:et kan det bli förvirring i butiken.

Vilken är den mest oväntade reaktionen du fått från en svensk turist?
–Många blir överraskade över hur trevliga och hjälpsamma New York-bor är. Någon trodde att vi hade drabbats av en skunkinvasion – men det var bara lukten av marijuana, som ju är lagligt här numera.

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna