Annons:

Premium Hon gick från att vara pensionär till att bli vd

Malin Franck gick från att vara pensionär till att bli vd

Eriksberg Hotel & Nature är mer än bara ett hotell – det är ett storslaget naturreservat där vilda djur strövar fritt och gästerna bjuds in till en naturnära upplevelse utöver det vanliga. Med en stark vision om hållbarhet, exklusiva boendealternativ och gastronomi i världsklass har Eriksberg satt en ny standard för naturturism i Sverige. Travel News är nyfiken på Malin Franck, som tackade ja till vd-jobbet trots att hon redan hade gått i pension.

”Vår vision är att alltid leverera över förväntan”

Kan du berätta lite om Eriksberg Hotel & Nature och vad som inspirerade dig att tacka ja till jobbet som vd?
Eriksberg Hotel & Nature är ett storslaget inhägnat naturreservat på 925 kvadrat i Blekinge skärgård med en mängd vilda djur som strövar fritt. Vi har även en hel mängd fantastiska boendeupplevelser, både inom området och ute i naturen.

– Jag har alltid gillat att jobba  på olika typer av anläggningar och när frågan kom om jag ville kliva in som vd kunde jag helt enkelt inte motstå trots att jag gick i pension för några år sedan. Ägarna till Eriksberg har dessutom värderingar som jag värdesätter och det påverkade även mitt beslut att tacka ja samt såklart det naturnära läget. 

Hur skiljer sig Eriksberg  från andra aktörer inom resebranschen? Vad är er unika värdeproposition? 
– För Sverige är Eriksberg Hotel & Nature Reserve en helt unik anläggning som erbjuder en helhetsupplevelse kring djur, natur, kultur, miljö, biologisk mångfald samt logi och gastronomi.
Erbjudanden ska ställas till nationella och internationella privatpersoner samt företag med ett förhöjt intresse för våra kärnområden.

Vilka stora trender ser du just nu inom resebranschen, och hur har dessa påverkat ert erbjudande? 
– Vi ser en ökande trend för naturturism och har tagit fram ett vandringspaket där våra gäster får kombinera boende på Eriksberg med vandring på de nya spektakulära broförbindelserna i skärgården precis utanför Eriksberg. 300 meter broar har byggts för att binda samman två vandringsleder och höja naturupplevelsen. 

– Eriksberg ska vara ett självklart alternativ på ”bucketlist” för besökare till norra Europa, som ökar i attraktivitet med tanke på de nya stora resetrendernas inriktning med: Coolcation, noctourism, sleep tourism och silent travel – som synkar med vårt mörka, kalla klimat och möjligheten att uppleva, tystnad samt nordisk natur/design.

Vi ser ett ökande intresse för hållbarhet inom resor. Hur arbetar Eriksberg med hållbarhet, och vad gör ni för att minska ert klimatavtryck?
– Mat som produceras i närområdet och följer säsongerna erbjuds. På Eriksberg är vi i stor grad självförsörjande med viltkött från den egna gården sedan 1942. Vi har eget slakteri och kan därför följa och kontrollera hela processen från skog till tallrik. Högsta hygien, spårbarhet och veterinärbesiktning gäller. Vårt viltkött är klimatsmart och fritt från antibiotika, färgämnen och tillsatser.

– I övrigt anstränger vi oss i restaurang och hotell att använda råvaror och produkter från lokala och/eller ekologiska producenter.

– Vi källsorterar och återvinner.

– Bergvärme används för uppvärmning samt för att kyla ner och energianvändningen mäts och utvärderas kontinuerligt. Vi har redan kommit i mål med Sveriges tuffa miljömål att halvera energiförbrukning till 2030. Energiförbrukning för värme, kyla och varmvatten har på Eriksberg gått över till 100 procent förnyelsebar energi och sänkts med cirka 60 procent. Detta genom att renovera och bygga väl, samt att vi använder modern teknik som bergvärmepumpar och solceller.

– Förnybar/källmärkt el används och lokal partner av el är Karlshamn Energi AB.

– Vi väljer alltid utrusning med bra och hållbar kvalitet för dubbel livslängd på exempelvis datorer, switchar, skärmar, svartvita kopior etcetera.

– Alla typer av förbränningsmotorer i redskap, fordon, traktorer och båtar är valda med tanke på miljön.

– Det finns möjlighet att ladda elbilar.

– Entrébyggnaden, Outdoor Eriksberg är ett ”plushus”. Under sommaren kan vi sälja el i ganska stor omfattning och täcker då årsförbrukningen för flera hus.

– Den nya hotellbyggnaden Arken, fokuserar på hållbarhet: Det nya hotellet blir en träbyggnad för att minimera miljöpåverkan och fotavtryck på miljön. Fasaden blir underhållsfri i behandlat trä. Sedumtak, lokalt omhändertagande av regnvatten. Byggnaden anpassas till befintlig natur/geografi. Bergvärme, ventilation integreras och samspelar för att minimera energiförluster. Bergvärme med mål att ta bort behov med kylbehov via el. Utekorridorer, loftgångar för att minimera energianvändningen. Behöver inte värmas eller kylas.  Balkongernas kragar mot söder minimerar solljuset att ta sig in direkt i rummet vilket minskar kylbehovet. Byggnaden är ett regn- och vindskydd för djuren

Pandemin förändrade mycket inom resebranschen. Vad tror du kommer vara de långsiktiga effekterna av covid-19 på reseindustrin? 
– Att vi inte planerar så långt i förväg utan bokar nära inpå. Förändrat beteende när det gäller konferenser, det vill säga att vi vill uppleva mera när vi möts – gärna utomhus. När det gäller privatmarknaden tror jag att inte att vi vill sluta resa, men vi kommer att vara mer noggranna med vilka resmål vi väljer och hur vi väljer att ta oss dit.

Hur använder Eriksberg teknologi för att förbättra kundupplevelsen? Finns det några digitala lösningar som särskilt har fått er att sticka ut på marknaden? 
–Vi har Digital guest och Hibox. Det som får oss att sticka ut är att vi har en livekamera som sänder dygnet runt, 365 dagar om året och visar naturen och djurens vardag här på vår egen savann.

Har ni några planer på att implementera ny teknologi, som AI eller maskininlärning, för att förbättra era tjänster i framtiden? 
– Ja, utvärdering pågår för bästa lösning när gäller AI som vi just nu har stort fokus på.

Hur ser du på utvecklingen av resor genom sociala medier och influencer-marknadsföring? Hur har detta påverkat Eriksberg?
– Vi har länge jobbat med influencers och resebloggare och utvärderar nu hur vi ska jobba med sociala medier framåt.

”Se till att alltid uppdatera teamet och säkerställ att de är involverade och får ta ansvar för sin del i verksamheten. Ingen kan klara av det utan ett team.”

Vad är nästa steg för Eriksberg?  Har ni några konkreta expansionsplaner eller nya marknader ni siktar på?
– Vi ska utveckla ett Nature Retreat, det vill säga våra gäster ska få uppleva reservatens olika värden i vår relaxavdelning. Vi kommer även utveckla tillgången på klimatsmart viltkött. Vi arbetar för att nå ut till en större internationell marknad och där håller vi nu på att konkretisera var de största insatserna ska göras. 

Hur ser du på framtiden för affärsresor kontra privatresor? Kommer det att ske någon förändring i hur dessa segment behandlas av företag som ert? 
–Båda segmenten kommer framöver att kräva mer livsberikande upplevelser och ha sin givna plats hos oss.

Vad har du lärt dig om att leda ett växande företag, och vad har varit din största lärdom? 
– Se till att alltid uppdatera teamet och säkerställ att de är involverade och får ta ansvar för sin del i verksamheten. Ingen kan klara av det utan ett team.

Vilka personliga erfarenheter eller passioner har format ditt ledarskap och din syn på resebranschen
– Starka entreprenörer har sporrat mig och fått mig att jobba mer målinriktat. Ledare som inte varit så bra har fått mig att reflektera hur jag ser på ledarskap.

Hur ser du på kundens resa idag? Vad är viktigast för er när det gäller att skapa en minnesvärd kundupplevelse?
– Det är alltid välkomnandet som är A och O samt att upplevelsen ska hålla en hög och jämn kvalitet hela vägen.

Resebranschen är mycket konkurrensutsatt. Hur arbetar Eriksberg för att bygga kundlojalitet och stå ut i mängden?
– Vi har en Safariklubb (lojalitetsklubb), vi arbetar för att ha en hög kundnöjdhet och marknadsför aldrig mer än vi kan leverera. Vår vision är att alltid leverera över förväntan.

Hur anpassar ni era erbjudanden för att tilltala olika målgrupper, exempelvis affärsresenärer, solo- eller familjeresor?
– Eriksberg säljer upplevelser, inte produkter. Vi ska vara en komplett destination 365 dagar om året och anpassar våra erbjudanden efter säsong till nationella och internationella privatpersoner samt företag med ett förhöjt intresse för våra kärnområden.

Har ni några intressanta partnerskap som har varit särskilt värdefulla för er affärsutveckling?
–Designduon Bernadotte & Kylberg har designat tre unika sviter i vår nya hotelldel Arken, där en helt ny Eriksbergskollektion har tagits fram.

– Vi samarbetar även bland annat med Leica,  Boost Sweden & Nordics, Countryside Hotels och ganska nyligen har vi gått med i Mr & Mrs Smith, vilket vi tror kan hjälpa oss att nå ut internationellt. 

Vad söker ni efter när ni väljer samarbetspartner inom resebranschen och vad gör ett partnerskap framgångsrikt enligt er?
– Långsiktighet och hög kvalitet. Genuin omtanke för natur, djur, miljö, kultur och biologisk mångfald är viktigt. Vi ska varje år lära oss mer om egendomen, historien, djuren, naturen och dess ”DNA”.

Relaterade artiklar