“Det kan innebära krav på att sälja andras biljetter, men det är inte säkert”
SJ och vår europeiska branschorganisation CER har sedan länge en officiell hållning att vi vill ha kommersiell frihet att välja både vilka vi säljer i våra kanaler och att kunna välja vilka som säljer oss, precis som på alla andra konkurrensutsatta marknader. Ingen tvingar ju SAS att sälja Norwegians biljetter etc.
Vi jobbar dock själva bland annat för att öka tillgängligheten på tågbiljetter och göra det lättare att boka och köpa internationella resor med flera anslutningar. Redan i dag erbjuder vi flera andra aktörers biljetter i våra kanaler och vi säljer anslutningar till andra trafikslag etc.
EU-kommissionens förslag till ny lagstiftning förväntas den 21 juni. Det är ännu inte klart vad som kommer att föreslås. Det kan innebära krav på att sälja andras biljetter, men det är inte säkert (bland annat eftersom det också kan göra att redan dominerande aktörer blir ännu mer dominerande – något som även Konkurrensverket lyfte som problematiskt). Konkurrensverket har för övrigt inte ”gett MTR bifall” utan avslog företagets klagan och skickade frågan vidare till regeringen för utredning (om nationellt biljettsystem, vars förslag inte längre aktivt är på väg att implementeras). Vad vi nästan säkert kan räkna med är att Kommissionen kommer att föreslå ökade krav att erbjuda biljetter via tredjepartskanaler, till exempel till aktörer som vill erbjuda multimodala resor.
När Kommissionen lagt sitt förslag kommer detta att behandlas i sedvanlig ordning av Europaparlamentet och Ministerrådet, som sedan måste enas om slutlig lagstiftning. Detta kan säkert ta flera år och sedan kan det bli en införandetid innan de nya reglerna gäller skarpt.