– Vi ser en tydlig trend bland våra kunder där de i allt större utsträckning efterfrågar resor som ger dem möjlighet att få miljöombyte, koppla av och ladda batterierna. Rena träningsresor efterfrågas inte alls i samma utsträckning som tidigare, och de fysiska aktiviteterna på resmålet ska snarare vara ett komplement. Man kan till exempel ta en paus från slappandet på stranden med yoga, träning i poolen eller en vandringsutflykt i bergen, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.
Svenskarnas resvanor förändras konstant, och det är därför viktigt att resebyråer och arrangörer anpassar sig till dessa förändringar för att kunna fortsätta möta kundernas behov och önskemål. Det kan handla om att erbjuda mer flexibla bokningsalternativ eller att anpassa aktiviteterna på resmålen efter nya trender och intressen. En del av dessa förändringar kan ha påverkats av pandemin och dess effekter på resandet, såsom ökad efterfrågan på enkelt och bekvämt resande snarare än äventyrliga långresor till outforskade destinationer.
– För att möta resenärernas ständigt föränderliga behov och önskemål måste vi vara flexibla och anpassningsbara. Genom att följa trender och förstå vad som driver intresset för resor, kan vi erbjuda precis rätt resa till kunderna, säger Vincent Goodbrand.