När julen (nästan) står för dörren fylls alltid inkorgen med trendrapporter och tongivande listor som rankar resmålen vi bör flockas till nästa år. Den sedan tidigare stegrande känslan av att Thailand är på gång, är styrkt.
I början av året bekräftade tv-kanalen HBO och Thailands turistmyndighet, TAT, att det är i det sydostasiatiska landet som tredje säsongen av The White Lotus äger rum. TAT hälsade att man hoppades att Thailand som destination ska kunna sola sig i seriens glans. Inspelningarna började i februari, skedde bland annat på Phuket och Koh Samui. Premiären sägs ske någon gång under våren 2025.
I september utsågs Capella Bangkok till världens bästa hotell på World’s 50 Best Hotels 2024-ceremonin i London. Även Mandarin Oriental Bangkok, Four Seaons Bangkok at Chao Phraya River samt The Siam knep ärevördiga platser på listan (nummer 12, 14 respektive 26).
– Det är ingen slump, det har med covid-19 att göra. När Asien väl började öppna upp flockades extra många till vackra, trygga Thailand, och hotellens marknadsföringsavdelningar har gjort ett bra jobb med att nå rätt röster i branschen. Det handlar mer om det än att thailändska hotell skulle vara så exceptionellt mycket bättre än andra, menar en PR-kollega som vill förbli anonym, när vi möts på en W50BH-fest några dagar senare.
Nu landar även Thailand på flertalet listor över 2025 års hetaste resmål. Landet finns med på Best of the World 2025 signerad naturmagasinet National Geographic samt Best Destinations to Travel in 2025 som publiceras av resebokförlaget Lonely Planet. Thailand är utnämnt till 2025 Destination of the Year i resemagasinet Travel + Leisure. Enligt en ny analys av de senaste tre årens sökvolymer, genomförd av bokningsplattformen Titan Travel, är Thailand det åttonde mest eftertraktade resmålet när Instagram, TikTok och Google slås samman.
Det är inte bara PR-experter som jobbat hårt. Det har TAT också gjort. Med den ambitiösa strategin ”Amazing Thailand Grand Tourism Year 2025” vill man återfå 2019 års momentum. Målet är att 2025 välkomna 40 miljoner internationella besökare samt se till att 220 miljoner inhemska resor genomförs.
Strategin bygger bland annat på att nyttja hävstångseffekten i unika kulturella upplevelser på temat ”thai charms” och locka till mer okända platser i form av ”hidden gem cities” Lyckas man ro hem de ambitiösa planera ska branschintäkterna öka till 3,4 biljoner baht, en ökning på motsvarande 7,5–10 procent jämfört med i år.
29 inhemska TAT-kontor ska etableras, nya samarbeten med resebyråer inledas. Stöd har man också från branschgiganter som Expedia, Thai Airways och internationella hotellkedjor á la Marriott International och IHG. Privata aktörer ska bidra med satsningar som bättre integrerade bokningssystem, förbättrad kollektivtrafik och den senaste tekniken för att utbilda om och locka resenärer till mer obekanta destinationer.
Tillväxten knyts till hållbar utveckling. Man vill undvika koncentrerad massturism och koncentrerat välstånd. Enligt ekonomiprofessor Kiatanantha Lounkaew behöver turismen spridas ut över hela landet.
– Phuket, Phang-nga och Krabi kan inte konkurrera om samma turister. Vi har 77 provinser. Vi måste samarbeta. Inte tävla [utan] komplettera [och] expandera, säger Kiatanantha Lounkaew i en podcast med Foreign Correspondents’ Club of Thailand.
Om ett drygt år vet vi hur väl strategin lyckats. Kan vi lära oss något av att titta i backspegeln tycks det klart att det är pandemin som stoppat Thailand från att redan ha nått 40 miljoner internationella besökare. Det forna rekordet 39 miljoner slogs 2019. Kanske har den ofrivilliga pausen skapat ett utrymme för reflektion, inte minst vad gäller satsningar som gör turismen – en sektor som sysselsätter omkring 20 procent av Thailands arbetskraft – mer hållbar och överlevnadskraftig i längden.
Att döma av PR-spinnet är framgångschanserna goda. Ett av världens ledande resmål har redan lyckats positionera sig som en fräsch snackis inför 2025.