Annons:

Premium

Rapport från Visit Summit på Jacy’z i Göteborg

Travel News chefredaktör Viggo Cavling tog tåget till Sveriges framsida för att gå på Visit Groups användarkonferens. Det blev en resa han gärna gör igen. 

”Det tog 16 år för hundra miljoner människor att skaffa en smartphone. Det tog 7 år för lika många att komma ut på nätet. Och det tog bara 4,5 år för fejjan att nå hundra miljoner användare. Generativ AI behövde endast tre (3) månader för att nå lika många. AI är här för att stanna…”

Här kan du se Instamgrambilder och filmer från Visit Summit.

Morgonen på Big Stage börjar med att det kommer en galen dansk i Batman-kostym som undrar om jag vet vad 9-9-6 är. Claus Raasted har långt hår, skägg och ganska många trivselkilon. Enligt dagens moderator har han skrivit 45 böcker och keynote-talat på tusentals träffar som den vi är på nu. 

I publiken sitter 350 av Visit Groups kunder, partners och medarbetare. Visit Group är ett Travel Tech-bolag med säte i Göteborg. Bolaget föddes under friidrotts-VM i Göteborg 1992 när man (studenten Magnus Emilson) digitaliserade informationen till besökarna. Ur denna databas föddes en Visit Group-koncern som idag hjälper bolag i reseindustrin. Bland annat PMS (datasystemet för att styra ett hotell) till biljettförsäljning på Eckerölinjen och Junibacken via AI-svar på gästernas hotellrecensioner. Man kan också tillhandahålla betalningslösningar och dynamisk prissättning. Bolaget har kunder över hela Europa, men de flesta finns i Norden. 

Men tillbaka till dansken. 

Claus förklarar att 9-9-6 är arbetstiderna i Kina. Man börjar nio på morgonen och slutar nio på kvällen –  sex dagar i veckan. Det är dessa arbetstider (72 timmar i veckan) som vi i Europa slåss mot när vi skapar och säljer tjänster. Vi kan antingen jobba ännu hårdare eller komma på roligare idéer som gör att vi ändå får hjulen att snurra. 

Danskens föredrag heter: “Getting shit done”. Det är helt ärligt den bästa keynote speaker jag hört på många år. Och jag kan säga att konkurrensen är tuff, det finns många smarta killar där ute med ett ego stort som en luftballong och ett starkt munläder. 

Budskapet är att få nå utveckling och innovation måste man antingen ha en enorm plånbok (läs Jan Stenbeck, back in the day’s). Eller vara på botten och inse att om vi inte gör något nytt nu blir det konkurs (läs reseindustrin under pandemin). 

Problemet är att förändring och utveckling inte uppstår när man är mitt i allt. När det mesta rullar på som vanligt och ja, varför ska vi då göra något nytt? Ja, risken är att man blir omsprungen av något som AI och sen är det kört.

Sen får dansken oss att städa bort stolarna och hoppa som gorillor och skrika som schimpanser på golvet. Att låtsas att vara en apa är något helt nytt för mig och det går väl sådär för de flesta. (Jag är en riktigt feg gorilla som verkligen inte vågar skrika utan alkohol.) Men point taken. Det är bara outside comfort zone som det stora äventyret börjar. 

Sen går vi några trappor upp och lär oss mer om AI. Det tog 16 år för hundra miljoner människor att skaffa en smartphone. Det tog 7 år för lika många att komma ut på nätet. Och det tog bara 4,5 år för fejjan att nå hundra miljoner användare. Generativ AI behövde endast tre (3) månader för att nå lika många. AI är här för att stanna, det fattar till och med en apa. Och den första fasen när vi använder AI för att skriva ett femtioårs tal är på väg att gå över i copilot-fasen. Det innebär att du kan be AI att göra ett fyra dagars program för din nästa vistelse i Stockholm med kulturella inslag. Det kan du inte googla fram med samma precision. 

Ännu ett exempel.

När Klarnas vd gick ut och berättade att han skulle ersätta sina callcenters med AI gick Klarnas callcenter-leverantör i konkurs. Nu efter några månader tycker Klarna att kundtjänsten fungerar mycket bättre eftersom de arbetar med utgångspunkt i företagets samlade databas och AI. 700 personer har därmed förlorat sina jobb…  

Nästa steg i denna copilot-fas blir att AI lär sig räkna. Det innebär att budgetar kommer att skapas och följas upp av AI. Redan nu kan AI analysera dina gästers betyg och recensioner och förklara vilken målgrupp du ska satsa mer på och vilka kundgrupper du kan strunta i, eftersom de alltid sågar dina små hotellrum. 

AI är här för att stanna och vi är bara i början.  

Vad har jag mer lärt mig? En massa förstås. Visit Summit är en bra mix av kundmingel, produktpresentationer och en sommarkurs på Stanford. Den första användarkonferensen kördes 2009, då var den stora revolutionen att Visit Group kunde lägga in en boka-knapp på fejjan. Tänk, så kommer vi att uppfatta AI om 15 år. 

PS: Jag kunde bara vara med första dagen, men nästa år lovar jag att komma tillbaka och springa distansen ut. 

Här kan du se Instamgrambilder och filmer från Visit Summit.