“…naturligt att irritation uppstår när många människor ska vistas samtidigt på en liten yta såsom en flygkabin”
Undersökningen som genomförts av Kantar Media på uppdrag av resebolaget TUI visar nämligen att mer än hälften av stockholmarna – 54 procent – irriterar sig på förseningar när de ska flyga. För riket är samma siffra endast 42 procent.
Stockholmarna har också mindre tålamod än genomsnittssvensken när det kommer till medpassagerare som blockerar mittgången under ombordstigningen. Var fjärde stockholmare uppger att de irriterar sig på folk som blockerar gången vid boardning, jämfört med var femte för övriga landet.
– Det är naturligt att irritation uppstår när många människor ska vistas samtidigt på en liten yta såsom en flygkabin. Vi som researrangör gör vårt bästa för att resan ska bli så bekväm och trivsam som möjligt ombord på våra flyg – i allt från kabinpersonalens bemötande till mat- och dryckesutbudet, lovar Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI i ett pressmeddelande.
Fakta om TUI:s undersökning
Undersökningen har genomförts i Kantar Medias Sifopanel via en onlineenkät och med ett representativt urval. Totalt har 1 086 personer i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen, varav 231 från Stockholm. Undersökningen genomfördes den 23-26 september 2024.
Topp 5: Detta irriterar stockholmarna när de ska flyga
1. Förseningar – 54 procent (riket: 42 procent)
2. Skrikande/stökiga barn på planet – 33 procent (riket: 31 procent)
3. Resenärer som fäller bak sina säten långt – 28 procent (riket: 29 procent)
4. Resenärer som är för högljudda – 31 procent (riket: 29 procent)
5. Resenärer som blockerar gången vid ombordstigning – 26 procent (riket: 20 procent)