För andra året i rad har Outpayce, som är helägt av reseteknologiföretaget Amadeus, genomfört undersökningen Consumer Travel Spend Priorities.
I den uppger 47 procent av respondenterna att resor under de kommande tolv månaderna är en ”hög prioritet”. Det är en ökning på 12 procent jämfört med förra året.
Respondenterna förväntar sig också spendera betydligt mer på internationella resor under det kommande året. Den genomsnittliga förväntade utgiften ligger nu på 34 000 kronor. Jämfört med förra året är det 7 500 kronor mer per konsument, en ökning på motsvarande 28 procent.
Vidare svarar 40 procent att de planerar att betala för resor genom att strunta i besparingar. En tredjedel bekräftar att de kommer att omfördela utgifter från andra områden, till exempel kläder och förbättring av hemmet, för att i stället finansiera resplaner.
– Människor är helt klart beredda att spendera besparingar som kan ha samlats ihop under pandemin, och att göra uppoffringar på andra områden, ägna mer pengar till internationella resor, kommenterar Johan Nordqvist, Amadeus vd i Skandinavien, i ett pressmeddelande.