”Det som lämnar minst miljöavtryck är att inte resa alls”
1988 –15 år innan Greta Thunbergs föddes – definierade World Tourism Organisation hållbar turism som ”turism som tar full hänsyn till dess nuvarande och framtida ekonomiska, sociala och miljömässiga konsekvenser för att tillgodose behoven hos besökare, industrin, miljön och värdsamhällen”.
Sedan dess har hållbar vturism-konceptet blivit mainstream. Även om det kan ha inspirerat en del av oss att minska vår miljöpåverkan där vi kan har det också blivit en mycket missbrukat modeord.
Researrangörer och hotell slänger glatt #sustainabletravel hashtaggen över sina Insta-flöden, som om användningen av ”naturliga” material, en vegetarisk meny och möjligheten att få ditt rum städat varannan dag för att spara energi var ett substitut för tydliga planer och mål för att minska deras påverkan på världen.
Men det är dags att gå längre, skriver Time Out i en stor artikel:
”Att skydda status quo är trots allt ett ganska lågt riktmärke. Tycker du inte, oavsett om vi är branschinsiders eller resenärer, att vi borde sikta mycket högre än att inte göra saker värre?”
Det som lämnar minst miljöavtryck är att inte resa alls. Att korsa enorma avstånd i hastighet är i sig ohållbart, åtminstone när det gäller klimatet. Det finns en anledning till att klimatkunniga pratar om ”smygflyga”: flygskam.
Att flyga står för cirka 4 procent av den globala uppvärmningen – det är mer än de flesta länder. Flygindustrin kämpar för att åtminstone tyckas städa upp: stora flygbolag från 184 länder lovade att uppnå nettonoll koldioxid till 2050 vid ett FN-möte i oktober förra året.
Men att flyga kommer fortfarande att släppa ut koldioxidutsläpp under överskådlig framtid. Och medan ”långsamma resor”-alternativ som tåg och båtar släpper ut mindre, skulle det i termer av klimatkrisen vara bättre om vi alla anammade mikroreserörelsen: att leta efter miniäventyr på den plats vi bor.
Men det finns en annan sida av hållbarhet, och det är dess sociala inverkan. Miljarder människor är beroende av turism för att överleva. Under 2019 stod den för ett av tio jobb globalt enligt World Travel & Tourism Council, och denna siffra förväntas matchas i slutet av 2023 när branschen är tillbaka efter pandemin.
”Att flyga står för cirka 4 procent av den globala uppvärmningen – det är mer än de flesta länder”
Många av dessa jobb finns i känsligt balanserade samhällen på avlägsna platser där traditionella arbetsformer inte längre är genomförbara – ofta på grund av klimatförändringar. Ta den brasilianska delstaten Minas Gerais, där markförstöring innebär att det inte längre finns tillräckligt med gräs för att mata boskap, eller Peruanska Amazonas, där oförutsägbara översvämningar hotar Maijunas traditionella jakt- och fiskematsystem. På platser som dessa utgör turismen en av få alternativa inkomstkällor.
Resor hjälper också till att skydda otaliga ömtåliga ekosystem som spelar en nyckelroll för att binda kol. Ett exempel är Costa Rica, som på 70-talet hade den snabbaste avskogningen någonstans på jorden. I dag är mer än 30 procent av landet skyddad nationalpark – till stor del för att ekoturism visade sig vara mer lönsamt än avverkning.
Costa Rica är ett lysande exempel på resor och turism som aktivt gör en plats bättre. Strunta i hållbara resor, vad vi behöver är regenerativa resor: ett koncept som fokuserar på att förbättra miljömässiga, ekonomiska och sociala system på en destination så att turismen kan vara en aktiv kraft för det goda, skriver Time Out.
Även om pandemin var den branschens motsvarigheten till en semester från helvetet, har många destinationer och reseföretag använt det påtvingade lugnet för att planera en regenerativ framtid. Take the Future of Tourism-koalitionen är en grupp på sex icke-statliga organisationer som uppmuntrar industriaktörer att underteckna ett avtal för att upprätthålla 13 regenerativa principer.
De inkluderar att fokusera på en cirkulär ekonomi (som att återanvända produkter i stället för att slänga dem) och att omdefiniera ekonomisk framgång till att inkludera saker som förbättring av hållbara lokala försörjningskedjor, snarare än att enbart förlita sig på BNP. Hittills har 23 företag ställt sig bakom löftet, inklusive äventyrsresearrangörerna Intrepid och G Adventures.
Ibiti-projektet i Brasilien arbetar för att återvilda 6 000 hektar förstörd jordbruksmark och återuppliva två fattiga byar genom ekoturism, medan Lokal Travel är en onlineplattform som stödjer små, samhällsdrivna projekt i hela Latinamerika.
”Miljarder människor är beroende av turism för att överleva”
Det drömska Fogo Island Inn i Kanada investerar 100 procent av sin vinst tillbaka i samhället; Ecosystem Restoration Camps erbjuder budgetresenärer möjligheter att lära sig regenerativa växande färdigheter samtidigt som de arbetar med att återställa ömtåliga ekosystem; och vandringsspecialisten Pura Aventura strävar efter att minska 160 procent av varje gästs koldioxidavtryck genom att stödja ett landsbygdsutvecklingsprojekt i Nicaragua som återställer ett utarmat ekosystem – och erbjuder ekonomiska incitament till lokalbefolkningen att hålla träd i marken på lång sikt.
Vissa hela destinationer antar också en uppifrån-och-ned regenerativ strategi. Global Sustainable Tourism Council (som sätter internationella hållbarhetsstandarder inom branschen) framhåller som ledare på området Azorerna, Kiwistaden Kaikoura, Val Gardena i de italienska Dolomiterna och Nuuk, Grönlands pittoreska huvudstad.
Om du letar efter en plats där din resa kan göra en verklig skillnad, är en annan väg att gå att välja en destination som försöker komma på fötter igen efter en naturkatastrof – bonuspoäng om du hjälper till med hjälpinsatser medan du är där.
I framtiden bör att resa medvetet inte bara innebära att man trampar lätt – det borde innebära att man lämnar en plats bättre än man hittade den.
Som resenärer är det upp till oss att bevisa att efterfrågan på regenerativa resor finns. Det bästa vi kan göra är att rösta med våra plånböcker genom att stödja företag som upprätthåller våra värderingar – och ställa svåra frågor till dem som inte gör det. Om de kallar sig ”hållbara” men inte kan ge specifika exempel på hur deras verksamhet gör det lokala livet bättre, deras strategi för cirkulär avfallshantering eller var maten kommer ifrån, är chansen stor att det finns mer förtjänta platser att spendera ditt hår på. -intjänade resebesparingar.
Booking.coms sjunde årliga Sustainable Travel Report, samlar in insikter från över 30 000 resenärer i 32 länder och territorier.
När klimatkrisen fördjupas och den globala medvetenheten ökar, skapar människor nya upplevelser och reser mer eftertänksamt, kreativt och avsiktligt. Den mest omfattande forskningen om hållbara resor från Booking.com hittills avslöjar att hållbart resande inte längre är ambitionen för få utan för många. Det belyser den ökande viljan att göra mer medvetna val över hela reseupplevelsen, från transport till boende, samt hur och var människor spenderar sina pengar under sina resor. Hållbart resande innebär mer än återvinning och att begränsa avfallet för resenärer.
Med en växande respekt för världens lokala samhällen, miljön och den biologiska mångfalden börjar en regenerativ filosofi att påverka beslutsfattandet, skriver Booking.com i rapporten.
”Strunta i hållbara resor, vad vi behöver är regenerativa resor: ett koncept som fokuserar på att förbättra miljömässiga, ekonomiska och sociala system på en destination så att turismen kan vara en aktiv kraft för det goda”
Fler människor söker autentiska kulturupplevelser som stärker och tillför värde tillbaka till lokala samhällen, samtidigt som de aktivt undviker överbesökta destinationer och reser utanför högsäsong för att undvika överbefolkning. Med fler resenärer som fattar beslut informerade av klimatoro, är de också uppmärksamma på hur långt de reser och hur de tar sig dit; väljer att resa närmare hemmet och välja kollektivtrafik och hyra cyklar när de är där för att minska sitt koldioxidavtryck. Medan resebranschen gör framsteg när det gäller att tillhandahålla alternativ som gör det möjligt för resenärer att göra mer hållbara val, avslöjar rapporten de hinder som finns kvar. Det finns fortfarande ett betydande antal människor som inte är medvetna om hållbara resealternativ och var de kan komma åt denna information. För vissa har termen ”hållbart resor” konnotationer av att behöva offra lyx eller nöja sig med mindre tilltalande destinationer. Resenärer behöver tillgängliga hållbara alternativ, mer meningsfull och pålitlig information och verktyg som de kan använda för att fatta bra resebeslut. Där det finns intresse finns det möjligheter och reseleverantörer har nu en lovande chans att göra hållbara val enklare för alla.
Undersökningen är beställd av Booking.com och oberoende utförd bland ett urval av 30 314 svarande i 32 länder och territorier (däribland 984 från Sverige). För att delta måste respondenterna vara 18 år eller äldre, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och måste planera att resa 2022. Undersökningen gjordes online i februari 2022.