Annons:

Premium

Biljonindustri: Så påverkas ekonomin av upplevelseresorna 

I fjol värderades sport- och musikresor till den kumulativa summan av 571 miljarder dollar. Inom tio år beräknas den vara värd 13,8 biljoner. 

En ny studie från Collinson International Ltd, som bland annat äger flygplatsloungerna LoungeKey och Priority Pass, visar att musik- och sportturism växer i oöverträffad takt. Under de kommande åtta åren förväntas båda sektorerna fördubbla sin ekonomiska effekt.

Den absolut största delen av den summan står sportsektorn för. 2023 var den värderad till 564,7 miljarder dollar – prognosen är att den år 2032 kommer ligga på 1,33 biljoner dollar. Globala evenemang som Formel 1, OS, EM och VM spelar stor roll.

Enligt studien – som består av totalt 8 537 resenärer från 17 länder som rest till evenemang både i eget land och utomlands – är sportfans även utmärkande frikostiga. Över hälften av respondenterna har spenderat mer än 500 dollar per resa. 

Musiksektorn förväntas bidra med ytterligare 13,8 miljarder dollar. Ytterst få har en chans att skapa framtida kulturella fenomen i stil med vad Madonna, Taylor Swift och Beyoncé lyckats med, med sina hyllade världsturnéer de senaste åren. Många kommer däremot att försöka. 

Vad driver då på det här? Det finns fortfarande rester av pandemin i vårt sätt att planera. Vi vill fortfarande fysiskt vara med om saker, tillsammans med andra, och kastar oss hals över huvud in i våra intressen. 

En annan nämnvärd rest av pandemin är hur de digitala strömningstjänsterna exploderade – och hur dokumentärer, tv-serier och filmer förde oss närmre både gamla och nya passioner. Netflixserien Drive to Survive sägs till exempel ligga bakom det ökade intresset för att uppleva Formel 1 på plats. 

– Den växande och globala fanskaran, som reser till ikoniska sport- och musikevenemang, letar efter oförglömliga upplevelser. De är beredda att spendera avsevärt för att göra sin resa extra speciell, menar Collinsons vd Christopher Evans.

Flyg

Sammantaget pekar det på stora möjligheter för såväl flygbolag som företag inom resebranschen och besöksnäringen; många av de så-kallade upplevelseentusiasterna reser internationellt. 

Åldersgruppen 25–34 är i undersökningen den grupp som spenderar mest på just upplevelser samt flygplatser, vilket pekar på att trenden kommer att hänga med länge och potentiellt bli allt mer köpstark.