”Återhämtningskurvan var positiv i Europa, Amerika, Afrika, Mellanöstern, Asien och Stilla havet”
Vid slutet av 2023 hade cirka 1,3 miljarder internationella turister ankommit till ett annat land under året. Återhämtningskurvan var positiv i Europa, Amerika, Afrika, Mellanöstern, Asien och Stilla havet.
Enligt Världsturismorganisationen finns det flera nyckelfaktorer som driver på att den här tillväxten kommer vara ännu starkare under 2024.
Bland dem nämns bättre flyganslutningar, fortsatt frigörande av uppdämd efterfrågan samt att återhämtningen på de asiatiska marknaderna blir än starkare.
Inom den senare pekas Kina ut som ett viktigt inslag. Detta för att flyglinjer som under pandemin lades ner nu återupptas och att landet, åtminstone fram till 30 november, slopat visumkrav för resenärer med bland annat tyska, franska och spanska pass.
Ur ett globalt perspektiv har även de afrikanska länderna Kenya och Rwanda infört nya visumregler för att underlätta den regionala tillväxten av turism.
Det finns en överhängande risk att kriget mellan Israel och Hamas gör att internationella resenärers förtroende för att besöka Mellanöstern stukas. Men, parallellt rullar GCC 2030 – en större turismstrategi framtagen av Gulfstaternas samarbetsråd, Gulf Cooperation Council – med syfte att förbättra turisminfrastrukturen i Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Qatar, Bahrain, Kuwait och Oman.
I det ingår ett särskilt GCC-visum, som ger resenärer möjligheten att resa mellan länderna på liknande vis som Schengenvisum gör i Europa. Planen är att det ska bli verklighet under 2024 eller 2025.
Fortsatt frigörande av uppdämd efterfrågan på resor syns inte minst bland turister från Mellanöstern, Europa och Amerika. Världsturismorganisationen menar att det huvudsakliga skälet stavas en stark valuta; inte minst den amerikanska dollarn står för en stor del av den globala konsumtionen.
Enligt den brittiska turistorganisationen Visit Britain står amerikanska turister för ungefär vart femte pund som spenderas av från utlandet tillresta turister, och Paris turistbyrå kallar amerikaner för stadens ”bästa utländska kundkrets”.