Annons:

Premium

50-plussare betydande för resebranschens tillväxt 

I ekonomiskt utmanande tider framstår personer över 50 år samt seniorer som ett kundsegment resebolagen bör slå mynt om.

”I undersökningen svarar 74 procent av den totala befolkningen att deras resande inte har påverkats av det ekonomiska läget”

Trots stigande resepriser och ökande levnadskostnader sticker gruppen 50-plussare och seniorer ut som en stabil kundgrupp. 

I en Sifo-undersökning som resebyrån Ticket nyligen genomfört svarar 64 procent i åldern 18–30 år att de inte hade råd att resa utomlands under förra året. Även barnfamiljer har begränsningar i sin reseplanering. De tillhör en grupp som ofta nödgas boka resor i relation till skolloven när både efterfrågan och priser är som högst.

Här blir kontrasten till personer över 50 år utan hemmavarande barn samt seniorer tydlig. I undersökningen svarar 74 procent av den totala befolkningen att deras resande inte har påverkats av det ekonomiska läget. I gruppen över 65 år svarar hela 92 procent detsamma. 

Det beror högst troligt på en stabilare ekonomi – många med lägre bostadslån och lägre hushållskostnader – samt större valfrihet att resa utanför högsäsonger, när priserna är lägre. Det ger dem en betydande roll i att driva tillväxt inom resebranschen.

Sett enbart till Tickets bokningsstatistik finns även tecken på att seniorer år efter år återvänder till samma destinationer. Hos resebyrån har de fem mest populära resmålen bland svenska seniorer varit oförändrade det senaste året, vilket vidare understryker varaktighet och lojalitet. 

På nytt jobb