Norwegians sparpaket, som presenterades på julafton, är ett steg i rätt riktning men kommer inte att räcka, skriver Dagens Industri. Nedräkningen inför årsskiftet ser ut att kunna bli dramatisk för Norwegian. Enligt flera analytiker spås flygbolaget hamna under viktiga gränser i låneavtalen redan under nyårsnatten - eller senast under första kvartalet, särskilt som vintern traditionellt är en svag reseperiod, anser Sydsvenskan.
Uppstickaren som på kort tid blivit en av marknadsledarna i flygbranschen har vuxit så snabbt med nya rutter och stora beställningar av flygplan att tillväxten av passagerare inte riktigt hängt med i samma tempo.
Därför aviserade Norwegian på julaftons förmiddag att bolaget drar ner på antalet linjer från början av nästa år. Dessutom ska sparprogrammet #Focus2019 ska sänka kostnaderna med minst två miljarder norska kronor. Till skillnad från andra flygbolag har Norwegian dock svårt att göra stora besparingar på flygbränsle genom att byta till mer moderna och bränslesnåla plan, eftersom bolaget redan har bland världens mest moderna flygplansflotta.
– Det är hög risk att de bryter lånevillkoren under första kvartalet. Ledningen måste göra något omedelbart, antingen sälja flygplan eller gå in med friska pengar, säger Westby till Dagens Næringsliv.
Problemet är bara att det är lättare sagt än gjort.
Den ena utvägen, att avyttra flygplan.
Den andra lösningen, en nyemission för att få in nytt kapital.
En tredje möjlighet är därför att gå samman med ett annat bolag.
Nordea sänker rekommendationen till behåll, från tidigare köp, men understryker att de fortsatt tror på flygbolagets strategi ur ett långsiktigt perspektiv, enligt TDN Finans.