Nordic Choice Hotels fristående hotell HOBO i Stockholm är först ut med lösningen MeScapes, som med ny teknologi anpassar hotellrummet till gästens individuella preferenser med hjälp av ljus och ljud i form av specialarrangerad musik. Gästen väljer själv vilken stämning och upplevelse den vill ha i rummet, till exempel “fest”, “fokus” eller “soluppgång” och justerar det enkelt med en iPad.
– Belysning är en av de viktigaste och vanligaste lösningarna för fönsterlösa rum, men det finns stora fördelar när ljus kombineras med ljud och musik, eftersom de påverkar oss på en djupt känslomässig nivå. Musiken är dessutom specialarrangerad för det här projektet för att få bäst helhetskänsla. Nordic Choice Hotels är det mest innovativa företaget i hotellbranschen och att arbeta med dem är helt fantastiskt. Tillsammans har vi tagit rumsupplevelsen till en ny nivå, och detta är bara början, säger Åsa Moum, grundare av MeSpaces på Moum Design.
Den belysningsteknik som MeScapes använder, gör det möjligt att anpassa fördelningen av ljus vilket gör vissa ljus mer lämpade för morgon och dagtid, medan andra fungerar bättre på kvällarna och under natten. Lösningen är därför särskilt lämpad för de gäster som reser mycket och rör sig mellan olika tidszoner eller tillbringar mycket tid inomhus och därmed riskerar att förlora den naturliga dygnsrytmen som dagsljus ger.
– Våra gäster ställer höga krav på förnyelse, innovation och kreativa lösningar. Vi älskar att leverera och från vår sida kräver det flexibilitet och möjligheten att snabbt testa nya saker. Det gör vardagen väldigt spännande och resulterar i fantastiskt spännande projekt. Många av våra gäster rör sig mellan olika tidszoner och därför känns det extra bra att kunna erbjuda dem ett rum med MeScapes lösning, säger Mattias Stengl, VD och hotelldirektör på HOBO.
Nordic Choice Hotels har en uttalad ambition om att använda teknik och digitalisering till att förbättra gästupplevelsen på sina hotell. Utvecklingen går i en rasande fart, och bolaget arbetar för att ha en stor flexibilitet för att kunna testa ideer för en eventuell utrullning på alla hotell i hela Norden. HOBO i Stockholm fungerar som en digitaliseringsspjutspets för hela koncernen, där nya ideer, digitala koncept och teknik testas ut.
– Vår ambition är att ligga i framkant inom digital utveckling och implementering av nya spännande digitala tjänster. För att uppnå detta, är strategiska partnerskap viktiga för oss. MeScapes är den senaste av Nordic Choice Hotels tekniska projekt som tar sikte på att göra gästernas upplevelse på hotell ännu bättre, säger Lisa Farrar, CDO Nordic Choice Hotels.