På pressträffen som hölls i anslutning till Handelskammarens Arlandalunch kunde närmare 300 personer lyssna på planerna för Arlandas första internationella mässområde. Pontus Frithiof, krögaren och entreprenören bakom framgångsrika Pontus Group bjöd på lunch och berättade om Pontus Groups satsningar på Arlanda. Det internationella mässområdet Scandinavian Xpo välkomnar sina första gäster redan 2020. Den 100 000 kvm stora fastigheten kommer när projektet står klart att vara en modern mötesplats med stora mässhallar och hotellkapacitet på över 900 rum.
Idag har vi passerat ytterligare en milstolpe när vi tillsammans med Nordic Choice Hotels lanserat våra gemensamma planer som innebär att Arlanda får sitt första internationella mässområde. Vi ser en kraftig tillväxt med ett stort affärstryck när en ny stad, en ny destination växer fram som kommer att ha en avgörande roll för tillväxten i Stockholmsregionen, säger Per Taube, styrelseordförande i Arlandastad Holding, som driver stora delar av den kommersiella utvecklingen i området.
Utöver de två hotelltornen är det nya mässområdet Scandinavian Xpo en nyckel i skapandet av den nya flygplatsstaden. Över 1 miljard kronor investeras i Scandinavian Xpo och under första året förväntas 300 000 besökare.
– Planerna för Arlanda är skyhöga och vi ska inte vara sämre. Vi slår till med ytterligare ett imponerande hotelltorn. Med den nya hotellbyggnaden kommer vi att erbjuda 419 hotellrum och ett helt ombyggt hotellområde. Det här ökar kraftigtregionens möjligheter att locka till sig ytterligare mässor och möten. Potentialen som Arlanda har är enorm och jag älskar att vi har möjlighet att vara med i utvecklingen av området, säger Nordic Choice Hotels grundare Petter A Stordalen i ett pressmeddelande.
Sveriges första flygplatsstad växer och rustar för att dubblera antalet nya arbetstillfällen till 50 000 redan år 2030.