– Vi hoppas det blir en språngbräda för små och medelstora företag vad gäller att hitta partners i Kina, vilket även skulle gynna vår incomingverksamhet, säger Lotta Frenssen, chef för Lotus Travel som är officiell researrangör för den svenska kommittén.
Expo 2010 invigs den 1 maj och varar ett halvår. Över 100 svenska företag, regioner och myndigheter är engagerade.
– Intresset är oväntat stort och vi får varje dag samtal från företag som vill vara med, säger generalkommissarie Annika Rembe.
För Lotus Travel är Expo 2010 mer betydelsefullt än OS i Peking.
– Det rör mer vår målgrupp, vi arbetar mycket med små och medelstora företag, både direkt och tillsammans med partners som Resia och American Express, säger Lotta Frenssen.
– Det rör mer vår målgrupp, vi arbetar mycket med små och medelstora företag, både direkt och tillsammans med partners som Resia och American Express, säger Lotta Frenssen.
Finnair ser att gruppbokningar till Shanghai ökar stadigt.
– En fördel är att den pågår under lång tid, inte bara några veckor, säger Sverigechef Matias Sarkkinen.
– En fördel är att den pågår under lång tid, inte bara några veckor, säger Sverigechef Matias Sarkkinen.
70–100 miljoner besökare beräknas besöka Världsutställningen, varav 95 procent kineser. En svensk höjdpunkt är Sverigedagen som infaller 23 maj i kung Carl Gustafs närvaro. SEB är ett av de svenska storföretag som planerar aktiviteter på Expo 2010.
– Vi förlägger vår årliga konferens för vd:ar inom svenska medelstora företag till Shanghai i september, där en konferensdag hålls i den svenska paviljongen. Många av deltagarna kommer sannnolikt att förlänga resan för att träffa kinesiska leverantörer eller dotterbolag.
– Vi förlägger vår årliga konferens för vd:ar inom svenska medelstora företag till Shanghai i september, där en konferensdag hålls i den svenska paviljongen. Många av deltagarna kommer sannnolikt att förlänga resan för att träffa kinesiska leverantörer eller dotterbolag.