Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR, säger att man delar upp mässan i fyra olika mötesplatser. Orsaken är att mässan tidigare har varit en kompromiss.
– De som ställt ut under fackdagarna har förväntats stanna kvar också på konsumentdagarna. Det har varit ett problem för utställare som inte säljer mot konsument, liksom för de som inte säljer B2B, säger Farhad Kakavand.
Men även fackdelen differentieras.
– Man kan säga att TUR-mässan är som Viasat. Våra produkter är som olika tv-kanaler som vänder sig mot specifika målgrupper, med olika innehåll. Nu i mars 2015 kommer vi ha fyra produkter. Tre är anpassade till tre fackgrupper, en är anpassad till konsumenter i Västra Götaland och Halland.
Huvuddelen av fackdelen kommer hållas under en enda dag, torsdagen den 19 mars. En del, Svensk Besöksnäringskongress i samarbete med Svensk Turism, inleds dock redan vid lunchtid på onsdagen. Det vänder sig till beslutsfattare inom hela kedjan av svensk besöksnäring, de som jobbar med att ta hand om svenska och utländska turister i Sverige.
– Vi ska samla hela näringen. Syftet är att få hela näringen att förstå hur viktig den är för Sveriges fortsatta utveckling. Även politikerna och beslutsfattarna ska förstå.
Till onsdagens pass bjuder TUR och Svensk Turism in 250 av näringens toppchefer. Under torsdagen finns det plats för ytterligare 400 personer som kan köpa biljetter till kongressen och vara delaktiga.
Nästa byggsten under fackdelen är riktad mot affärsresesegmentet och görs i samarbete med Swedish Business Travel Association, SBTA.
– Det blir ett arrangemang med omkring 100 köpare och ett 50-tal säljare i konferenslokaler. Det blir inga montrar utan fokus ligger på affärsmöten. Det handlar inte längre om att 11 000 fackbesökare ska komma till TUR. Det är inte relevant, det som är relevant är att bearbeta de 30, 20 eller kanske 5 som är ens kunder.
Den tredje och sista byggstenen under fackdelen går under namnet Scandinavian International Travel Meet, SITM, och är grunden till att TUR en gång skapades:
– De utländska turistkontoren, destinationer och företag behövde ett forum där de kan träffa de aktörer som paketerar deras destinationer, resmål och aktiviteter mot den svenska kunden. Scandinavian International Travel Meet ska locka svenska, norska och danska köpare av aktiviteter, destinationer, resor, produkter och hotell, i syfte att skicka konsumenter från Norge, Sverige och Danmark ut ur sina länder.
Här var från början 100 standardiserade montrar på sex kvadratmeter på mässans övre plan. De är dock slutsålda, vilket TUR meddelade 28 januari, och nu jobbar TUR för att ytterligare en mässhall ska kunna fyllas med utställare. Det är framförallt förbokade möten som gäller. En monter, inklusive matchmakingtjänst, kostar 10 000 kronor. Bland utställarna märks Israel, Schweiz, Polen, Italien, ERV, Spanien, Portugal, TAP, Adriatic Explore, Brasilienexperten, Deutsche Bahn, Euroclub Travel, Katarina Line, Rese-konsulterna, Stena Line, Thailand och Metropolitan Touring.
– I sammanhanget är det inga pengar. Den som vill kan boka flera montrar.
Konsumentdelen pågår från fredag lunch till söndag klockan 16. TUR vill se ett mat- och aktivt livsstilstema.
– Vi uppmanar aktörer att tänka att det är mer av ett evenemang än en klassisk mässa där man bara ställer ut i montrar och delar ut kataloger. Kom dit och ordna en klättervägg, bjud på smakprover eller gör andra aktiviteter, och framförallt – sälj era produkter på plats.
Alla monterplatser till SITM är slutsålda, vilket Travel News skriver om här.
Fackdagarna – består av tre delar
Besöksnäringskongress i samarbete med Svensk Turism
För beslutsfattare inom svensk besöksnäring. 250 toppchefer bjuds in till första dagen. Kongress under andra dagen dit ytterligare 400 personer kan köpa biljetter.
Pågår 18–19 mars.
För affärsresesegmentet i samarbete med SBTA
Fokuserar på dels kunskap och inspiration, dels affärsmöten.
Mötesplats för omkring 100 köpare och 50 säljare.
Pågår 19 mars 9–15.
Scandinavian International Travel Meet
Mötesplats för utländska turistkontor och skandinaviska återförsäljare.
Förbokade möten.
Små, standardiserade montrar.
Pågår 19 mars 11–18.
Konsumentdagarna
Resemässan i Göteborg
Mat- och aktivt livsstilstema.
Traditionellt flexibla montrar.
Pågår 20–22 mars.