Målsättningen inför TUR 2013, då Svenska mässan förändrat mässkonceptet bland annat med en särskild fackpaviljong under branschdagarna, ett kraftigt utökad seminarieprogram och alla mässutställare på ett plan, var att bibehålla fjolårets besökarsiffror.
Men efter de fyra mässdagarna slutade mässbesöken på 32 700, en minskning med 10 procent jämfört med förra året. Fackbesöken sjönk från 13 100 till 11 700, en minskning med drygt 10 procent. På de publika dagarna minskade besöken från 23 000 till 21 000.
– Trots minskningen uppfattade många mässan som mer välbesökt i år, vilket hänger samman med den nya planlösningen: en tajtare och mer överskådlig mässa som inbjöd till spontana möten, säger Lisa Callert, mässansvarig för TUR.
TUR framhäver dock mer positiva trender, exempelvis ökade antalet bokade affärsmöten genom matchmakingtjänsten med 70 procent till 850 stycken och på publikdagarna var antalet utbjudna deals fler än någonsin, plus 40 procent. Exempelvis lockade Resia med en ”köp två, betala för en”-deal till Turkiet.