Annons:

TUR lägger ner festen – satsar på business

TUR-festen läggs ner, Scandic gör comeback och köpfesten på allmänhetens dagar ska fortsätta. Det avslöjar TUR:s mässgeneral Farhad Kakavand för TN fyra månader före mässan.

Just nu jobbar TUR-gänget för fullt med införsäljning både mot nya och gamla utställare och mot besökare. Nya besökarkategorier identifieras med fokus på vilka personer som utställarna vill möta, allt från folk inom beslutsfattande roller inom sälj, marknad och inköp. Farhad Kakavand tar en paus i arbetet med att skapa TUR 2014, som går av stapeln 20-23 mars, och ger en lägesrapport.

Ingen TUR-fest, vilken skräll!
– Det är en förändring i tiden. Vi en undersökning år 2000 svarade 67 procent av besökarna att anledningen till att åka till mässan var nöje. I år säger 70 procent affärer som svar på samma fråga.  Vi måste koncentrera oss på kärnverksamheten.

Vad händer på kvällen då?
– Branschen får ta hand om kvällsaktiviteterna. Men vi fortsätter ha vårt mingel på onsdagen.

Hur är bokningsläget för TUR 2014?
– Vi har en diskussion med både nya och gamla utställare och har ungefär samma bokningsläge som i fjol. Generellt sett tar besluten längre tid. När det gäller årets nyhet, TUR Event, har vi redan nu avtal klara med Sponsor- och Eventföreningen i Sverige och Norge, Marknadscheferna i Sverige, Adept, Scandic och Hansen och ser ett ökat intresse från hotellen.

Och Scandic gör comeback?
– Ja, de kommer att medverka på TUR Event. Vi diskuterar med alla större hotellkedjor och hoppas att de är mer intresserade nu när vi erbjuder flexibelt deltagande.

Men inte chartern?
– Vi är i samtal med de stora och mindre kejdorna, ett antal visar intresse men vi har inte landat i at få dem med. Däremot är de med i vissa nationsmontrar och resebyråer.

Blir mässan allt mer en försäljningsplats?
– Det har skett ett skifte bland besökarna, där det allt mer handlar om att handla resor. 21 000 besökare på allmänhetens dagar köpte i snitt för 2 250 kronor.  Med det argumentet hoppas vi locka arrangörer och resebyråer, som lättare kan räkna hem mässan.  

Ni säljer färre kvadratmeter – hur får ni då ekonomin att gå ihop?
– Flera utställare säger att mässan är extremt kostnadseffektiv och lättare att räkna hem än tidigare, då man var tvungen att ställa ut alla fyra dagarna. Men i takt med den ökade flexibiliteten måste vi också bli mer effektiva för att få ekonomin att gå ihop. Om en kund har ett stort event för 300 personer i stället för monter kan vi till exempel minska våra direktmarknadsföringskostnader.    

Ändå nyanställer ni?
– Ja, vi är nu ett team på sex personer som jobbar TUR. Dessutom krävs cirka 200 personer som supportar oss under genomförandet för att eventet ska bli av.

Börjar ni ta betalt för seminarierna?
– Nej, seminarier och reseberättelser ska ingå i priset för fackbesökare och allmänheten. Vi har 17 seminariepunkter klara redan nu, allt från marknadsföring till entreprenörskap och EU-regler.

Kommer besökartrenden att fortsätta ner?
– Vi tror att TUR Event kommer att locka ett par tusen besökare och vi jobbar aktivt för att hitta nya besökargrupper.  Det som händer är att besökarna stannar kortare tid på mässan. Även om antalet besök i fjol minskade 5 procent, då räknar man de som var både torsdag och fredag som två besök, ökade antalet individer som var på TUR med 206.

Vad säger du till alla som klankar ner på TUR?
– Det finns folk som längtar tillbaka till förr och många av de som klagar har inte hängt med i utvecklingen, där har vi mycket kvar att göra i vår kommunikation. De känner sig bortkomna och undrar var alla är. Vad de missar är de att sitter i konferensrum och har möten på andra sätt än på mässgolvet.

Axplock av medverkande företag

• Israeliska Statens Turistbyrå
• Lotus Travel
• Polar Quest
• Samsonite
• Finnlines
• Kingdom of Lesotho
• Bangkok Hospital
• Kales Airlines
• Myplanet
• Destination Gotland
• More Sailing Croatia
• Polska Statens Turistbyrå
• Kenzan Tours
• Booking.com
• Axaco (TUR Event)
• Green Yard (TUR Event)
• Avesita (TUR Event)
• Swedish Network of Convention Bureaus – CVB (TUR Event)
• Scandic (TUR Event)
• Sponsor- och Eventföreningen (TUR Event)
• Marknadscheferna (TUR Event)
• Adapt (TUR Event)

Kommentarer är stängda.