– Vi vill poängtera att det fortfarande är två skilda mötesplatser som värnar om sin unicitet och sitt varumärke. Men vi ser ju självklart synergier inte minst mot allmänheten vilket talar för ett stort publiktryck, säger Lisa Callert, Business Manager för Nordic Outdoor och TUR.
Nordic Outdoor hade premiär på Svenska Mässan i maj och är ett event med aktiviteter som klättring, kajakpaddling och rullskridskor. Eventet körs både inomhus och utomhus.
Till nästa gång utökas Nordic Outdoor och kommer att ta två mässplan i anspråk Svenska Mässan under de publika dagarna 21–23 mars 2014.
– Det finns stora synergier mellan Nordic Outdoor och TUR . Bland outdoorbranschens aktörer finns produktföretag, aktivitetsföretag samt reseföretag och destinationer med outdoorprofil, som även tillhör målgruppen för TUR-besökare, säger Martin Kössler, generalsekreterare på Scandinavian Outdoor Group.
– För Nordic Outdoor, ett nytt event, ger upplägget värdefull exponering och för TUR, som är väl etablerad, innebär den ett tillskott av energi och publikdragande aktiviteter.