Samma dag som TN intervjuar Per Magnusson har 3 000 vip-inbjudningar till särskilt utvalda köpare av resor och möten skickats ut.
– Det kom 100 svar redan första timmen. Vi har lagt ner mycket tid och resurser och är övertygade om att initiativet kommer att ge resultat, eftersom vi även ställer krav på de vip-inbjudna att de ska boka ett visst antal möten.
Genom Antors arbete kommer 60 köpare som är intresserade av outgoing till den nya snabbdejtingen på TUr, Connect@TUR på torsdagsmorgonen.
_ Köparna sitter vid bord och säljarna får snabbdejta dem för utbyte av visitkort, berättar Magnusson.
Det genomgripande förändringsarbetet som TUR genomgår har även kommunicerats genom ett personligt brev till alla utställare och där utställarna uppmanas att höra av sig direkt till TUR:s ledning med förslag inom framtiden.
– Vi vill ha i gång en ordentlig diskussion. Ska vi stänga konsumentdagarna eller branschdagarna? Ska vi bannlysa alkohol helt och hållet på mässgolvet? Ska vi lägga ner TUR-partyt? Det finns inga heliga kor.
TUR:s framtid diskuterades också under den workshop dit mässledningen bjudit in en rad nyckelpersoner inom branschen. som ingår i den nya 2015-gruppen – slutdatum för förändringsprojektet. Samtidigt riktas nu mest fokus mot årets mässa. Visit Britain är ett av länderna som i år slopar sin stora monter, men väljer i stället att ställa ut i liten skala i Meetings@TUR. Viktiga destinationer som Italien, Danmark, Grekland, Tyskland och Spanien är på plats, men mässan märker ändå att vissa destinationer är hårt pressade av dålig ekonomi på hemmaplan.
– Vissa delar av resebranschen mår bra, men andra har det skralt och det påverkar oss, konstaterar Per Magnusson.
Han gläds dock åt nykomlingar som Star Alliance och Luxemburg, liksom att traditionellt stora utställare som SAS och SJ är på plats. Tygriket i Sjuhäradsbygden är en svensk utställare som storsatsar och tredubblar sin monteryta.
Seminarieprogrammet börjar också ta form: RTS, Schyst Resande, Visit Sweden, SBTA och huvudsponsorn Reseguiden hör till arrangörerna. TUR räknar också med att lansera en webbaserad variant av Who is Where – resebranschens bibel.
– Det har inte varit ett lätt jobb att överföra alla uppgifter till nätet och göra det sökbart på ett enkelt och överskådligt sätt. Men nu är det gjort!
Katarina Myrberg