Augusti innebar en minskad försäljningsvolym på 2,8 miljoner kronor för Svenska Möten. Jämfört med augusti 2008 är den ett tapp på 21 procent.
– Ackumulerad affärsvolym för perioden januari till augusti har minskat med 1,5 procent jämfört med motsvarande period 2008. Vi märker nu en viss återhållsamhet från marknaden och våra inbokade volymer för perioden september till december redovisar i dagsläget en minskad affärsvolym med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år, säger Johan Fägerblad, vd för Svenska Möten.
– Affärerna till våra medlemsanläggningar minskar och vi ser ett stort tapp på icke avtalsbundna volymer. Vi ser även betydande volymtapp i västra Sverige där vi särskilt påverkas av bilindustrins utveckling i den rådande konjunkturen. Motsvarande positiva utveckling kan vi se i region Syd där vi primärt påverkas av den svenska kronans utveckling och kan se en relativt stark köpkraft från Danmark, säger Johan Fägerblad.
– Vi fortsätter att jobba hårt med utveckling av befintliga och nya avtalskunder samt vårt koncept mötespartner där vi tar hand om hela mötesprocessen för våra kunder. Detta har visat sig vara ett framgångsrikt koncept som håller uppe våra volymer på en rimlig nivå. Vi vet även att affärerna bokas med mindre och mindre framförhållning så vi har fortfarande en förhoppning om ett relativt starkt 2009, säger Johan Fägerblad.