Svenska möten är en förening ägd av 150 anläggningar, men bokar även andra möteslokaler eller konferensanläggningar utifrån kundernas önskemål. Den som vill bli marknadsförd på föreningens hemsida eller bokad via Svenska Möten måste skriva på en uppförandekod.
Vd Michael Schüller förklarar varför Svenska Möten skärper kraven:
– Det finns digitala marknadsplatser som lägger upp anläggningar som kanske är certifierade enligt en eller annan standard, men som i övrigt inte går att kontrollera.
– Dem vi presenterar har skrivit på en uppförandekod som bland annat innehåller krav på kollektivavtal.
Vad är viktigast för era kunder?
– Tveklöst schyssta arbetsvillkor. Men också miljö, social hållbarhet och säkerhet. Våra kunder ska inte behöva hamna hos någon som kör med svart arbetskraft eller dumpar skräpet runt hörnet.
Förlorar ni inte pengar på att skärpa kraven?
– Nej, det tror jag inte det minsta. Vi bokar inte de anläggningarna i dag ändå. Vi vill underlätta för våra kunder så att de slipper kolla villkoren själva, det har vi redan gjort i förhand.
Mötesbranschen är konjunkturkänslig och har haft ett tufft 2024: Intäkterna minskade med 2 procent enligt Benchmarking Alliance och affärsresandet minskade med 15 procent enligt reseföreningen SBTA.
Men Michael Schüller ser ett hoppfullt tecken för branschen:
– Större möten trotsar konjunkturen. Det nya normala är att mindre möten hålls lokalt och ofta i egna lokaler, men med alltmer hemarbete ökar behovet av större event som skapar engagemang hos personalen.