Annons:

Svenska företag saknar mötesstrategi

Många svenska företag saknar strategi för sina möten och skulle kunna styra sina kostnader mer effektivt för möten och konferenser.

En studie från Resegeometri om svenska företags syn på möten och konferenser visar att företagen kan få ut mer av sin investering i möten. Företagen tar inte vara på möjligheten avv minska kostnaderna och ökakontrollen, trots att de själva ser att de skulle kunna. Undersökningen gjordes i januari bland beslutsfattare från 281 svenska företag och organisationer.
63 procent av beslutsfattarna svarade att de inte känner till sitt företags totala kostnad för möten och konferenser. En mötesstrategi saknas hos 47 procent av företagen och en mötespolicy saknas hos 58 procent.
Hos de som har en policy är val av konferensplats den vanligaste förekommande komponenten och finns hos 61 procent av företag med policy. Definierade kostnadsnivåer finns endast hos 28 procent och direktiv om vilka arrangörer som ska användas nämns hos 23 procent.
Av företag som arbetar med konferensförmedlare anser 40 procent att det finns besparingspotential i att konsolidera till färre förmedlare. Men 44 procent av företagen säger att möten inte är ett prioriterat område jämfört med andra kostnader.
American Express Meetings & Events menar att dessa slutsatser är i linje med deras erfarenhet.
– Undersökningen visar att många företag inte inser vilka kostnader man har och vilken besparingspotential som finns för möten och konferenser, säger Michael Schüller, vd för Meetings & Events inom American Express.

Kommentarer är stängda.