Från mitten på januari råder digital tystnad vid poolerna, tvagningsrummen, avslappningsloungen och behandlingsrummen.
– Människor kommer till oss för att få koppla bort vardagen eller jobbet, för att få inre ro och harmoni. För att hjälpa dem med det är ett sätt att få dem att stänga av mobilen och slippa kravet på ständig uppkoppling, säger Yasuragis vd Anna Spjuth till Travel News.
Hon uppskattar att 60-70 procent av gästerna i dag har sin mobiltelefon eller surfplatta med sig ner i det japanska badet. Man chattar, tar bilder och lägger upp på sociala medier, läser mejl, läser en e-bok eller lyssnar på musik. Personalen har märkt att många gäster har svårt att koppla av och verkligen njuta av att vara ”här och nu” när mobilen hela tiden pockar på uppmärksamhet. Och att många inte reflekterar över att det ständiga surfandet och uppkopplandet mot sociala medier inte bara är av godo utan också är stressande. I stället för att kolla twitterflödet varje kvart är det mer givande att ägna sig åt sina kolleger eller sin käresta.
– När en gäst kommer in till någon av våra terapeuter för en behandling, där det handlar mycket om kontakt och närvaro, är det inte ultimat när gästen börjar med att det ska tas bilder med mobilen som ska läggas upp på Facebook.
Den interna diskussionen om att införa digital tystnad har pågått hela året, och tog sin början efter att ett event med unga bloggare ägt rum på Yasuragi.
– En del var så uppvarvade och någon fick panik när det inte var täckning på ett ställe nere i badet. Vi vill ju att våra gäster ska få hjälp att komma in i lugnet, och att ha mobilen avstängd hjälper till. Men vi ska inte komma med pekpinnar. Förklarar man det på rätt sätt tror jag många faktiskt blir lättade att slippa mobiltvånget.
Däremot i konferenslokalerna på entréplan är det fritt fram för både mobiler, surfplattor och laptops.
– Alla digitala enheter är varmt välkomna där, säger Anna Spjuth.