Tack vare ett besparingsprogram ökade Stockholmsmässans resultat efter skatt från 6,8 till 15,7 miljoner kronor. Bolaget har dock flera mässor som går vart annat år och jämfört med 2010 års resultat om 19,9 miljoner kronor är det den nedgång. Omsättningen minskade samtidigt från 736 till 635 miljoner kronor då kunderna blev mer återhållsamma.
– Kombinationen av få kongresser och vikande konjunktur gjorde att vi under hösten gick in i ett för Stockholmsmässan omfattande besparingsprogram. En stor del av programmet handlade om minskade kostnader inom marknadsföring, it och fastighetsunderhåll, men dessvärre blev vi även tvungna att varsla ett antal medarbetare. Efter fackliga förhandlingar sades 22 fasta
medarbetare upp, 12 konsulter fick avsluta sina uppdrag, och 28 medarbetare omplacerades till nya jobb inom företaget. I samband med detta genomförde vi även en omorganisation med syfte att öka den interna effektiviteten, säger vd Patric Sjöberg.