Annons:

”Så ska reseföretagen tjäna pengar på sin big data”

Tobias Wessels lämnade Googlex för att leda den globala expansionen av Adara, som hjälper stora reseföretag att på tjäna pengar på sina kunddata – på ett säkerhetsmässigt säkert sätt. 25 november deltar han i TN Studio i Stockholm.

Tobias Wessels är Europachef på Adara, som så sent som i augusti öppnade sitt Europakontor på Dublin, åtta år efter starten i Silicon Valley. På Travel News Studio 25 november i Stockholm deltar han i ett panelsamtal om hur reseföretagen kan tjäna pengar på big data.

Adaras framgång bygger på deras digitala plattform. De har partnerskap med stora reseföretag världen över som ger sin sök- boknings- och lojalitetsdata direkt till Adara. Bolaget betonar att det sker på ett unikt säkert sätt.

Genom deras teknik aggregeras och segmenteras den massiva mängden av data efter viktiga kundkategorier och kundegenskaper, vilket öppnar upp stora möjligheter för digitala annonsörer att träffsäkert nå stora mängder resenärer med rätt budskap vid rätt tid.

Travel News fångade Tobias Wessels i flykten på World Travel Market i London.

Varför ska folk komma och lyssna på dig på Travel News Studio?

–          Jag vill visa hur reseföretag kan hitta nya intäktsströmmar genom de stora mängder kundinformation som de sitter på, men utan att man kompromisserar med datasäkerhet eller släpper ägandeskapet om datan.

Vem är du – vad gör du i jobbet som Europachef för Adara?

–          Jag har tyskt ursprung och var tidigare finanschef på Googlex, som är den lite hemliga delen av Google där vi jobbar med innovation, exempelvis Google Glass. Adara har funnits i USA i åtta år, och när vi nu beslutade att gå in i Europa öppnade vi ett huvudkontor på Dublin, men bygger upp säljstyrkor ibland annat Storbritannien och Tyskland.

Hur kända är ni?

–          Vi har många globala reseföretag som partners, exempelvis KLM, Hilton, Marriott, United och Ryanair. Men det finns många fler vi vill samarbeta med, inte minst här i Europa. Vi har mer än 210 miljoner unika resenärsprofiler tillgängliga genom vår digitala plattform per månad.

Vad står big data för i din värld?

–          Big data är ett ”buzzword”, som aldrig riktigt har definierats och det har skapat lite förvirring. För mig handlar det om skalan och kvaliteten på den tillgängliga datan. Det kan användas på olika sätt av reseindustrin – att rikta sig mot folk som redan besökt en webbplats, det kan användas för analyser, men också för korsförsäljning, vilket är något nytt för många företag.

Ge ett konkret exempel på hur ett reseföretag kan tjäna pengar på tilläggsintäkter genom Adara.

–          Ta LOT, Finnair och Ryanair som flyger resenärer från storstäder in till Stockholm för en weekend. De ger oss sin data. Samtidigt finns det hotellkedjor i Stockholm, säg Radisson Blu, som behöver fylla sina hotellrum. Genom vår digitala plattform kan de marknadsföra sig direkt mot rätt målgrupp, det vill säga resenärer som verkligen ska resa till orten där de har sina hotell. Och sedan delas intäkterna mellan annonsör och reseföretaget som bistått med datan.

Hur klarar ni datasäkerheten, både för resenärens personliga integritet och kundföretaget som äger datan?

–          Det finns inga dataläckage och vi garanterar att datan hålls privat och säker. Inga liknande företag har den säkerhet som vi erbjuder. Att Ryanair delar med sig av sin kunddata, det viktigaste de äger, är ett bevis på det. Det gör de inte mot något annat företag.

 

Det finns endast ett fåtal platser kvar till Travel News Studio 25 november. Närmare 170 personer har anmält sig till halvdagsseminariet på Sheraton.

 

Boka din plats här till Travel News Studio:

 

 

 

 

Kommentarer är stängda.