Den stora resmässan i Göteborg gör genomgripande förändringar till nästa år: Endast en fackdag där världen kan träffa researrangörer och resebyråer med minimontrar, en satsning på en skandinavisk affärsresedag samt en ny och större satsning på en mötesplats för Sveriges besöksnäring.
– TUR handlar inte längre om att sälja kvadratmeter. Vi satsar stenhårt på fokusering för att besökarna ska få maximal affärsnytta, även om det kommer att leda till färre besökare på branschdagen, säger Farhad Kakavand, affärsansvarig TUR.
Som TN kunde berätta redan i början på sommaren minskar TUR antalet fackdagar från två till en. Däremot backar man från beslutet att minska antalet konsumentdagar från tre till två. Även 2015 blir det tre konsumentdagar, från lunch på fredag 20 mars till söndag 22 mars.
– När våra utställarländer diskuterade frågan med sina hemmaorganisationer fick vi många reaktioner på att de fortfarande ville ha tre dagar, så då anpassar vi oss efter det önskemålet, säger Farhad Kakavand.
Däremot är det endast torsdag, 19 mars, som blir en fackdag. Det blir inte heller något FuTURe-seminarium på onsdag eftermiddag. Branschdagen fokuserar på tre segment: svensk besöksnäring, en skandinavisk affärsresedag och en Skandinavien International Travel Meet, där utländska turistorganisationer/företag möter svenska reseföretag.
Det som rent lokalmässigt blir en stor förändring är det på fackdagen inte blir någon verksamhet i entréplanet, plan 1. Skandinavien International Travel Meet byggs upp med minimontrar på ca 4 kvadratmeter, där utställare kan köpa en eller flera, på plan 2 där Sverigeavdelningen traditionellt hållit till. Där möts producenter och köpare i montrarna genom förbokade möten.
– Vi har inspirerats av amerikanska Pow Wow. Det är enkla montrar, där utställaren bara kan komma med sina roll ups. Vi har möjlighet till 100- 120 minimontrar och det blir en mycket lägre kostnadsnivå för utställarna.
Planerna är även långt gångna för en skandinavisk affärsresedag i samarbete med SBTA och dess systerorganisationer i Norge och Danmark. Även där handlar det om att inköpare, i form av travel managers/inköpschefer/ HR-personal på företag, möter leverantörer, där förbokade möten och speed dating är en viktig del av konceptet. Även för svensk besöksnäring planeras ett dagslångt event, där de sista detaljerna återstår innan TUR vill avslöja exakt hur den dagen ska utformas.
– Men det blir ett unikt sätt för svensk besöksnärings alla aktörer att träffas, säger Farhad Kakavand.
Han sticker dock inte under stol med att det nya konceptet gör att TUR räknar med färre antal besökare på fackdagen. I år hade TUR:s fackdagar cirka 11 000 unika branschbesökare. I det nya formatet minskar antalet unika fackbesökare. TUR väljer att lägga ett starkare fokus på att locka rätt besökare för de målgrupper ställer ut.
– För i slutet av dagen är det som våra fackdagar handlar om, att träffa rätt målgrupp med ett starkt fokus på att utveckla affärer.
Farhad Kakavand fortsätter:
– Det är extremt stort steg för oss. Men vi och våra medarrangörer/partners vet att detta är rätt väg att gå och att vi på det här sättet gör TUR mer attraktivt för de målgrupper som möts på TUR. Eftersom vi inte har några traditionella montrar på fackdagen som kan fungera som sociala mötesplats så uppmuntrar vi och hjälper de företag som vill ha möten, vimmel och presentationer i angränsande lokaler.
TUR kommer även att minska på sitt digra seminarieprogram under torsdagen. Enligt TUR blir det dock fortfarande en handfull seminarier och det planeras även för någon form av kvällsaktivitet.
Även de tre konsumentdagarna kommer att bli annorlunda än förut. De koncentreras till B-hallen i entréplanet (där traditionellt Europas länder hållit till). Ledordet är ”mer event än klassisk mässa”.
Det blir fokus på mat, dyk och äventyr, reseinspiration – och det framgångsrika ”deals”-konceptet.
– Att kunna fynda resor, göra deals, blir allt viktigare. Många besökare räknar hem hela mässbesöket på deals. Och det gynnar reseföretagen också. Exempelvis sålde Solresor 250 resor förra året med ett snittpris på 30 000 kronor.
TUR för fortfarande diskussioner om utformningen av nästa års evenemang med olika partners. Senare i höst väntar en road show till Sveriges större städer för att berätta om det nya konceptet.
– Det ska bli otroligt spännande, Vad vi gör nu är att skapar framtidens mötesplats tillsammans med branschen och för branschen med över 32 års erfarenhet.