Travel News ställde några snabba frågor till Even Heggernes inför TN Studio Digital som hålls på Kungliga Operan.
Varför ska folk komma och lyssna på dig på Travel News Studio Digital 9 juni?
– Varannan sekund checkar en gäst in på en Airbnb någonstans i världen. De ska få höra berättelsen hur Airbnb gick från att bestå av en enda lägenhet i San Francsisco till 500 000 Airbnb:s över hela hela världen, och sammanfogar offline och online-världen varje sekund.
Hur stora är Airbnb I Sverige?
– Det finns mer än 3 000 Airbnbs i Sverige, tre gånger så många som samma tid förra året, så vi förväntar oss en väldigt snabb tillväxt i Sverige. Det gäller både när det gäller att hyra ut och svenskar som reser med Airbnb. Den svenska befolkningen verkar ha omfamnat ”det mentala delandet” och de lokala erfarenheterna som vi erbjuder.
Vad är hemligheten för att få kundernas digitala förtroende att hyra ut lägenheter och hus till främlingar?
– Säkerhet och tillförlitlighet. Vi ger verktyg för gäster och värdar att se fullständiga profiler, recensioner, off- och line-ID och säker betalning. Vi har ett särskilt trust and safety-team på 80 personer som täcker alla tidszoner som är redo att hjälpa till om det mot all förmodan är något som går fel.
Vad kan andra reseföretag lära av Airbnb och andra företag inom peer-to-peer-segmentet?
– Vi har ett starkt fokus på community och unika uppleveleser. Airbnb är mer än någonting annat ett enda stort community av miljontals värdar och resenärer. Det är vad Airbnb verkligen är.