– Att kombinera affärsmöten med kunskap och inspiration har visat sig vara en bra kombination och vi satsar rejält på vårt seminarieprogram i år. Det ska finnas något för alla, säger Marie Hultman, programkoordinator på TUR.
För att det ska bli tydligare och lättare för besökarna har man i år delat in programmet i sju block: trender, teknik och it, marknadsföring och kommunikation, politik och utbildning, transport, destinationsutveckling samt möten och event. Sammanlagt blir det ett 40-tal seminarier. Alla är inte spikade ännu, men en av höjdpunkterna är redan klar: professor Donald Getz, professor emeritus vid University of Calgary i Kanada, känd för sin forskning på stora event.
– Vi är verkligen glada att vi lyckats få hit en sådan eventguru, säger Marie Hultman.
Att hitta deltagare och komma på ämnen har inte varit några problem – tvärtom. Det är många som hört av sig till TUR för att få stå på podiet och Marie Hultman och hennes kolleger har valt och vrakat för att få ihop ett mångsidigt och lockande program.
Produktionsbolaget Strix brukar till exempel inte vara med på TUR, men i år ska de, tillsammans med Gekås Ullared och Böda Sand, dela med sig av sina erfarenheter från inspelningarna under rubriken Resmål i rutan. Lönar det sig att vara med i en dokusåpa?
För första gången blir SBTA, Sveriges Affärsreseförening, officiell samarbetspartner till TUR och under fackdagarna ansvarar föreningen för två seminarier. SBTA bjuder också in sina medlemmar till den traditionella lunchen.
Framtidsseminariet Future inleder alltid TUR. Än så länge är två deltagare klara: Eva Östling, vd på Visita, bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen, och Ninna Engberg, vd för Stockholm Globe Arenas och enligt Veckans Affärer den 55:e mäktigaste kvinnan i svenska näringslivet.
– Som hörs av namnet vill vi att debattörerna blickar framåt och berättar om vilka hot och möjligheter de ser framför sig i branschen, säger årets mässgeneral Farhad Kakavand.
Den populära matchmakingtjänsten – där man kan boka möten både före och under mässan – har utvecklats för att underlätta kontakten. Utställare kan köpa och ladda ner en app som gör att samtliga anställda på företaget direkt kan skanna in en annan mässbesökares – eller utställares – namnbricka och slippa visitkort.
– Vi talar mycket om return on invest, här har vi ett verktyg som verkligen underlättar return on relations, säger Farhad Kakavand.
En annan nyhet är att alla som köpt biljett till allmänhetsdagarna på TUR även kommer in på Nordic Outdoor.
kerstin sundmark
TUR Events premiär har fått stort gensvar från branschen. De stora hotellkedjorna som Scandic och Elite är på plats igen efter några års frånvaro och tunga aktörer som Sponsrings- och eventföreningen samt Marknadscheferna har förlagt sina medlemsmöten i anslutning till fackdagarna.
– Potentialen för TUR Event är enorm, men vi har valt att börja i lite lagom skala för det här är en långsiktig satsning. Fast ingen inne på mässan kommer att missa vår överraskning sent torsdag eftermiddag. Jag vill inte avslöja mer, men det blir ett AF, after fair, som heter duga, säger Beatrice de Maré Peterson, ansvarig projektledare för TUR Event.
Välkända byråer som Hansen och Partner kommer att berätta om ett storslaget case.Möteskulturdagen lyfts in som ett eget evenemang och det blir också guidade turer för besökare som vill lära sig mer om event.
– Turen går några gånger om dagen på bestämda tider inne på mässområdet och stannar vid olika typer av utställare som får berätta om hur de arbetar med event. På så sätt synliggör vi utställare och skapar interaktivitet mellan dem och besökarna,.
Hon berättar vidare att man kommer att satsa mycket på relationsbyggande aktiviteter. Matchmakingtjänsten – som blivit en succé på TUR – afternoon tea och mingel är givna inslag på TUR Event.
Under fackdagarna anordnar mässan seminarier i form av föreläsningar, debatter och case. Här kommer ett axplock:
• Kampen om köpkraften
• Myter och fakta om svenskarnas resvanor
• How to make the most out of the mobile market
• Shape a personalized travel future
• Resmål i rutan – vad ger det för effekter?
• Framgångsfaktorer för ett vinnande besöksmål
• Behöver konsumentskyddet stärkas – vem betalar?
• Krishantering – när oroligheter blir kris!
• Wonderful Copenhagen – development strategy called ”Big Tourism”
• Maten som reseanledning – globalt, nationellt och lokalt
• Hur ska vi kommunicera med morgondagens resenärer?
• Bussens roll i framtidens samhälle.
Se www.tur.se för löpande information.