Sponsorn, som står bakom H.H. Sheikha Fatima Bint Hazza Bin Zayed Al Nahyan, en medlem av Abu Dhabis kungafamilj, blir huvudsponsor och titelsponsor för eventet under de kommande sex åren. Det rapporterar TT.
Tidigare var Longines huvudsponsor för evenemanget, men när Falsterbo slutade att arrangera Nations Cup i hoppning, tappade man Longines som sponsor.
Namnet och sponsorn har väckt reaktioner på sociala medier, men Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius avfärdar påståenden om att Falsterbo Horse Show skulle ha sålt sin själ. ”Det skulle jag aldrig göra”, säger Jana Wannius bestämt till Sydsvenskan.
Några exempel på misslyckade eller problematiska sponsorsamarbeten inom resebranschen:
United Airlines
2017 blev United Airlines involverat i en massiv PR-kris när en passagerare blev fysiskt borttagen från ett flygplan för att ge plats åt en besättning. Detta hände mitt under ett sponsorsamarbete med bland annat flera sportevenemang och kända idrottare. Krisen ledde till en stor minskning i deras rykte, och sponsringsavtalen fick kritik för att ha kopplingar till ett varumärke som inte värnade om sina kunder på ett ansvarsfullt sätt.
Pepsi
Pepsi var en av de sponsorer som skulle vara en del av den beryktade Fyre Festivalen, en musikfestival som gick i kras 2017. Festivalen lovade en exklusiv upplevelse men misslyckades katastrofalt att leverera, vilket ledde till stor offentlig kritik. Företag som Pepsi, som sponsrade festivalen, blev förknippade med festivalens misslyckande och såg sitt varumärke dras genom smutsen.
Airbnb
Airbnb har haft flera problem i sina sponsorkampanjer genom åren. Ett exempel är när företaget samarbetade med den amerikanska fotbollsligan NFL, men mötte kritik för att utnyttja sportevenemang för marknadsföring utan att ta ansvar för dess effekter på lokalsamhällen. Denna kritik bidrog till att utmana deras relation med sponsrade evenemang och fick företaget att omvärdera sina partnerskap.
Qantas
Qantas lanserade en stor reklamkampanj där de presenterade sig själva som världens bästa flygbolag. Tyvärr sammanföll kampanjen med en rad tekniska problem och förseningar i deras flygtrafik, vilket ledde till ett dåligt mottagande av kampanjen och ifrågasättande av deras sponsorsamarbeten. Rykten om överdrivna marknadsföringskrav och otillräcklig upplevelse ledde till att vissa samarbeten med andra resevarumärken upplevdes som misslyckade.
American Airlines
När American Airlines valde att sponsra den prestigefyllda filmgalan Academy Awards, misslyckades partnerskapet med att leverera på flera fronter. Företaget kopplades snabbt ihop med klagomål på sin kundservice, vilket fick vissa att ifrågasätta deras påståenden om att vara det bästa flygbolaget. Skadad publicitet ledde till att flera partnerskap och sponsringar blev lidande av dålig image.