Annons:

Digital boost på fullbokat Travel News Studio

Det var fullsatt till sista plats på måndagens Travel News Studio Digital på Sheraton. De 130 deltagarna fick en digital boost av de sju föreläsarna, allt från e-handelsutvecklingen i Skandinavien till responsiv webbdesign och tips om framgångsrik mobilannonsering.

Att satsa på ett digitalt och mobilt tema för vårens Travel News Studio visade sig vara en fullträff. Suget efter digital kunskap är enormt i resebranschen. Dagens mycket digitalt bevandrade moderator Sarah Wittbom guidade med säker hand deltagarna genom seminarieprogrammet – och ställde även tuffa frågor till föreläsarna.

PhocusWrights svenske analytiker Gustaf Moell visade upp e-handelsutvecklingen för resor de senaste fyra åren och blickade framåt mot nästa år. Han beskrev USA, Storbritannien och Skandinavien som de mest mogna onlineresemarknaderna, där den kraftiga tillväxten börjat plana ut. Det leder till att reseaktörerna blickar mot nya tillväxtmarknader, där Östeuropa ses som mest spännande.

–          Det finns ett uppdämt behov av resor hos den kraftigt växande medelklassen i Ryssland. Den höga internetpenetrationen i städerna spelar också stor roll, sade Gustaf Moell.

I Europa är den största onlineaktören Booking.com, dubbelt så stort som Expedia och större än både hotellkedjor och flygbolag. I Skandinavien är däremot Etraveli störst före Booking.com. 2014 spår dock PhocusWright att Booking.com blir större än Etraveli, vilket Etravelis vd Ralph Axelson, som satt i publiken, såg tveksam till.

Google Sveriges Industry manager för resebranschen Claes Ericsson visade hur mobilen förändrar vårt beteende som resenärer. I dag kommer 25 procent av alla reserelaterade sökningar på Google från mobila enheter. Och hur reseupplevelsen, som snabbt förevigas med kameran och delas på nätet med vänner och bekanta, kan bli en annan persons resedröm. Big data, den enorma datamängd som vårt beteende på nätet skapar, är den stora utmaningen och möjligheten för nätets aktörer. Eftersom ingen sitter på mer big data om resesökningar än Google undrade Sarah Wittbom när Google startar resebyrå – och därmed bli direkt konkurrent till många av företrädarna i publiken. Claes Ericsson förnekade dock sådana planer.

–          Vi ska inte bli resebyrå. Och vi har inte den data som krävs, det är mer komplicerat att vad man tror att analysera kundmönster på nätet.

Webbyrån Nansen har gjort sig ett namn på utveckling av responsiv webbdesign, d v s att sajten anpassar sig efter plattform. Men marknadschef Martin Edenström överraskade publiken med att inte sjunga den responsiva webbens lov. Han pratade både om appens comeback och om trenden med adaptive design, det vill säga en vanlig mobilanpassad webb.

–          Det är 20-30 procent dyrare att bygga en responsiv webb, men det finns inga analyser än som visar att företagen får en return of investment, ROI, tack vare detta.

Efter pausen avslöjade dock Bodil Månsson, koncernchef Travellink Affärsresor, att de lanserar en responsiv webb för sina affärsresenärer, där sajten automatiskt anpassar sig efter den plattform som används. Sedan tidigare har de en mobilanpassad sajt.

–          För två år sedan såg vi hur försäljningen av smartphones började öka lavinartat, så då började vi vår mobila utvecklingen. Nu tänker vi mobile first i allt vi gör.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia, konstaterade att förväntningarna på mobila lösningar är höga hos affärsresenärer, eftersom de tar med sig förväntningarna från livet som privatresenär. En förklaring till att utvecklingen går långsammare på affärsresesidanär att kraven hos företagen respektive affärsresenär krockar.

–          Företagen vill ha säkerhet och koll på kostnader. När vi i en undersökning frågade travel managers svarade 58 procent att de tycker det är svårt att balansera kostnader med resenärens kundnöjdhet.

Den intensiva eftermiddagen avslutades med mediebyrån Maxus Alexandra Callius, ansvarig för digitala medier, som visade flera exempel hur mobilannonsering i ett företags mediemix kan öka genomslaget av en kampanj. I fallet med kampanj med Tallink Silja ökade andelen kunder som bokade resa om de både sett kampanjen i tv och i mobilen jämfört med gruppen som bara sett rederikampanjen på tv.

 

 

Kommentarer är stängda.