Trots TUR:s ”nystart” lämnade årets resemässa i Göteborg frågetecken efter sig. Räcker förnyelsen till för att vända trenden uppåt till nästa år? Hur lojala kommer resebranschens företrädare, både besökare och utställare, att vara efter årets besökarnedgång på 10 procent? Hur mycket tålamod har Svenska Mässan?
I mässgångarna och utställarmontrarna var åsikterna delade. Fortsatt avsaknad av viktiga leverantörer, som flygbolag, hotellkedjor och flygbolag, var frustrerande för många branschbesökare.
– Mässan har spelat ut sin roll för min och Tickets del. Bara ett fåtal av våra leverantörer var här och vi hittar inga nya intressanta att prata med. Det finns andra forum och tillfällen för dessa möten, sade Tickets marknadschef Martin Durnik.
De allra mest pessimistiska spekulerade i att 2013 års upplaga skulle bli den sista TUR. Andra uppskattade den utökade satsningen på onsdagens Nätverksdag, inklusive Connect@TUR, och den nya renodlade B2B-avdelningen fick genomgående bra betyg – åtminstone under torsdagen. Fredag förmiddag, den sista delen av branschdagarna, var ett bottennapp besökarmässigt.
– Den är vi minst nöjda med i år – och något vi måste utvärdera. Men under torsdagen och de publika dagarna på helgen var det bra med folk, bra stämning och mycket kommers i montrarna. Det nya mässupplägget skapade en mer levande mässa, säger Lisa Callert, mässansvarig för TUR.
Besökstappet på 10 procent, jämnt fördelat mellan fackdagarna och publikdagarna, var väntat enligt Lisa Callert till följd av att även antalet utställare var färre än förra året.
– Men responsen är mycket bättre än förra året. Det känns hoppfullt. Den nya B2B-avdelningen visar att vi slagit in på rätt väg. Men det finns mer att ge och som kan utvecklas. Men jag vill inte just nu avslöja alla våra tankar, vi måste utvärdera mässan först.
Vad säger du till dem som tror att det var sista TUR?
– Nej, det är det absolut inte. Däremot fortsätter vi att jobba för att hitta rätt format.
En av knäckfrågorna är att det fortfarande är utställarna som till största delen finansierar TUR, samtidigt som allt fler av dem ifrågasätter värdet att ställa ut när nyckelpersonerna bland besökare uteblir. Om fokus flyttar mot nätverkande och seminarier krävs nya affärsmodeller.
– Vi har andra mässor med andra affärsmodeller, som Bokmässan med en stor seminariedel och vi behöver bli bättre på att skräddarsy och erbjuda helhetslösningar.
Jeanette Johansson på Schweiziska turistbyrån menar att TUR är på väg åt rätt håll genom att ge utställarna möjlighet att bara fokusera på B2B-dagarna.
– Men nu måste TUR stå på sig med sin strategi, peka med hela handen och inte fega ur. Många utställare som klagar förväntar sig många möten utan att ha gjort förarbetet.
Ett av få flygbolag med stor monter var Turkish Airlines. Marknadschef Gisle Dueland är kritisk mot branschen som sviker mässan genom att utebli som besökare.
– Att hundratals utställare tillsammans spenderar miljoner betyder givetvis att de har en massa nytt att berätta om. Den som inte åker eller inte skickar någon personal tar varken sitt jobb eller sin verksamhet seriöst. TUR är inte ointressant än, men blir det snart om den uteblivna besökaren fortsätter att tro att han eller hon kan googla sig fram i affärsvärlden.
Magnus Linder, vd Scanworld
– Jag tror att TUR överlever, men man måste skruva konceptet ännu mer mot möten och ta mer betalt för mässdeltagare. Jag gillar satsningen på seminarier, och har varit på fyra stycken. Dessutom är TUR ett bra forum för möten och socialt nätverkande som man inte hinner hemma i Stockholm.
Mattias Nilsson, Sverigechef Brussels Airlines
– Vi har alltid ställt ut på TUR. Fast i år har vi bara en minimonter i nya Trade Pavillion för att möta branschen, för vi har i flera år varit kluvna till att ställa ut på allmänhetens dagar. På torsdagen var det bra med folk i gångarna på fackpaviljongen, men på fredagen var det alldeles för lugnt.
Iris Müller, chef Tyska turistbyrån
– Våra medutställare fick bra feedback på Connect@TUR och uppskattade seminarieprogrammet på engelska. Men mässan minskar. TUR ger inte så mycket ny business som våra medutställare hoppas på utan är mer en mötesplats för befintliga relationer. Men så är de lite bortskämda med ITB i Berlin.
Niklas Funk, vd Colona Divers
– Det är inte som på 1990-talet, men så här långt har intresset varit stort bland annat för att Egyptens turistminister varit här. Det vällde in folk när allmänheten släpptes in och det var många, både skolungdomar och äldre, som kom och frågade oss om Egypten.
Gunnar Arwidsson, Destination Orust
– När jag såg montern blev jag fundersam, men att det är trångt i gången gör tydligen bara att det drar fler människor hit. Redan på torsdagen knöt jag 10–12 kontakter, som jag tror är värda att gå vidare med. Jag är nöjd.
Camilla Åslund, resesäljare Ticket
– Sämre än tidigare, mindre av allt och inte samma mångfald. Jag går hit för att lära mig mer om olika resmål och saknar charterbolagen och vissa turistbyråer. Det känns som om det är större andel svenska utställare, som är mindre intressanta för oss. Kanske borde mässan vara vartannat år i stället?
Max Hinnerud, Sverigeansvarig Ungerska Turistbyrån
– På torsdagen hade vi många bra möten, varav vissa var bokade med den nya länken som fungerade fint. Även Connect var ganska bra, med många utställare. Det som är tråkigt för oss som land är att många andra länder hoppat av och det gör det tungrott för oss som är med. Jag är rädd att det är en trend som fortsätter.
Lennart Carlsson, Rosa Bussarna
– TUR blir mer och mer komprimerat och det beror inte bara på konjunkturen. Vi har valt att komma hit och synas och marknadsföra oss, även om många mest sysslar med marknadsföring på nätet. Det är många som klagar, men jag tycker inte man ska göra det. Mässan är bara lite mer koncentrerad.
Seminariespåren som lyfte
TUR hårdsatsade på sitt officiella seminarieprogram på mässan. Resultatet blev en blandning av socialt avslappnat soffprogram, torra föreläsare och engagerad kunskapsöverföring.
Redan på onsdagseftermiddagen drog seminarierna i gång med den avslappnade soffdebatten FuTURe som leddes av programledaren Carin Hjulström. Det blev mer socialt än matnyttigt när Resias koncernchef Eva Moen Adolfsson avslöjade att Ralph Axelson, vd Etraveli, handlade resor hos Resia.
En tydligare bild av vad framtiden kan erbjuda gavs på torsdagsmorgonens seminarium ”Morgondagens rese- och turistnäring”.
– Det går inte att komma runt klimatfrågan men det måste vara politikerna som sätter ramarna för vårt resande, sade Martin Karlsson, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.
Han menade att vi främst reser för att umgås med familj och vänner. Kanske borde vårt resande ta utgångspunkt i den längtan i stället för att vi ska tävla om vem som kan resa längst bort. Han citerade också filosofen Alain de Botton:
– Det viktiga är inte att resa långt utan att lära sig att se.
Claes Eriksson från Google beskrev en förändrad bokningsprocess där vi gått från en linjär analog process till en digital cirkulär process i realtid. Tidigare inspirerades vi av tryckta medier, för att göra researchen i en tryckt katalog och boka resan hos en fysisk resebyrå. Väl hemma kan vi dela våra semesterminnen genom att visa pappersbilder för vänner. Det digitala landskapet gör att drömfasen kan triggas i gång av vänners utdelade semesterbilder på Facebook för att sedan sluta med att du själv delar ut foton medan du upplever själva semestern. Researchfasen går ihop med drömfasen och själva bokningen sker online.
– I dag påverkas kunden från många fler håll, säger Claes Eriksson på Google.
Men Martin Karlsson från HUI trodde att den vanliga resebyrån kommer att överleva digitaliseringen:
– Du låter en däckfirma byta däcken på bilen trots att du klarar av att göra det själv.
Ett av de mest välbesökta seminarierna som Travel News besökte var ”What triggers the Swede to travel abroad?”. Efter föreläsningar av Johanna Danielsson från analysföretaget Kairos Future och Milla Limrell från Winberg Travel var kön av utländska destinationer, hotell och researrangörer som ville diskutera mer med dem lång. För en svensk var det knappast en sensation att det dåliga vädret är en av de viktigaste orsakerna till att vi reser. Hur valutan utvecklar sig är också viktigt.
– Svenskar är besatta av att få det bästa erbjudandet. Redan på flyget jämför vi med stolsgrannen vad vi har betalat, sade Milla Limrell.
Det fanns också exempel på seminarier som fastnade i en stel föreläsning. ”The Future of Airline Distribution” som handlade om NDC blev en rätt trist historia som fastnade i standarder och teknik.
Affärsresenärernas bästa vänner
Jubel, segergester och ett högljutt ”Äntligen – igen”! Det rådde inget tvivel om att årets vinnare i Business Travel Award hade längtat efter att få ta emot sina priser.
För sjunde året delades det prestigefulla affärsresepriset Business Travel Award ut på TUR-mässan av Travel News, SBTA och Resegeometri. Och någon blasé inställning kunde inte märkas, inte ens hos Malmö Aviation som vunnit priset alla sju år. Försäljningschef Håkan Wahlström besteg scenen med uppsträckta händer och ett stort gäng medarbetare jublade. Med ett sådant gediget förtroende hos svenska affärsresenärer kan man ju undra om deras resenärer någonsin klagar. Men det gör de.
– De klagar när planen är fulla. Men med nya plan blir det mer platser ombord, sa Wahlström.
Nya vinnare för i år var Handelsbanken i klassen Bästa betaltjänst och Radisson Blu som tog över förstaplatsen i hotellkedjeklassen från förra årets överraskning Clarion Collection.
– Det är extra roligt att vinna när vi precis öppnat vårt nya hotell här i Göteborg, Radisson Blu Riverside, sade Johanna Wessman Frensel, försäljningsdirektör på Carlson Rezidor Group.
För andra året i rad slog Thai Airways de skandinaviska konkurrenterna på fingrarna och tog hem kategorin Flyg utrikes. Försäljningschef Jonas Broström studsade upp och körde sin variant på Gert Fylkings kommentar.
– Äntligen – igen!
Flyg Inrikes
1. Malmö Aviation
2. Norwegian
3. SAS
Flyg Utrikes
1. Thai Aiways
2. Norwegian
3. SAS
Hyrbil
1. Hertz
2. Sixt
3. Europcar
Betaltjänst
1. Handelsbanken
2. Eurocard
3. First Card
Affärsresebyrå
1. Resia
2. American Express
2. Ticket Biz
Hotellkedja
1. Radisson Blu
2. Clarion Collection
3. Elite Hotels