Förvaltningsberättelsen om Congrex avslöjar en mycket bristfällig bokföring. Congrex höll inte isär projekten bokför-ingsmässigt och behandlade sina kunders pengar som om de vore sina egna. Resultatet blev att problemen doldes. Hade Congrex haft ordning på bokföringen skulle bolaget satts i konkurs minst nio månader före det reella konkursdatumet, enligt förvaltningsberättelsen.
– Jag kan inte utesluta att en fördjupad utredning skulle utvisa att kapitalbrist förelegat tidigare, skriver konkursförvaltaren Einar Wanhainen på Grönbergs advokatbyrå.
Men grundproblemet var att Congrex köpte bolag utan att ha säkerställt den långsiktiga finansieringen. Istället betalades företagsköpen med kundernas pengar. En metod som sänkte hela företaget när Congrex tappade en tredjedel av omsättningen 2012.
– Sammantaget är min bedömning att den direkta orsaken till obeståndet är den minskade omsättningen och avsaknaden av långsiktig finansiering av företagsköpen är orsaken till att denna omsättningsminskning ledde till obestånd, skriver han.
Congrex likviditet har varit ansträngd ända sedan 2007, men ökad omsättning gjorde att förskotten för framtida projekt kunde lösa likviditetsproblemen.
Problemen doldes också genom att bolagen i Congrex-koncernen var kraftigt övervärderade. Aktier för utländska bolag som i bokföringen värderades till 107 miljoner kronor såldes efter konkursen för 3 miljoner kronor.
Konkursförvaltaren kommer inte att stämma de ansvariga för Congrex, men Einar Wanhainen utesluter inte att andra kommer att stämma de inblandade, skriver han i ett mejl till Travel News.