1. Go to Sweden dagvärd
Go to Sweden, som vill göra svenska destinationer sökbara på en och samma sajt, är klar som dagvärd på fredagen. De förlägger lanseringen av den nya sajten till TUR. De kommer att synas mot både resebranschen och allmänheten, eftersom mässan för första gången öppnar för konsumentbesökare redan på fredagen kl 14.
2. Premiär för branschråd
I mitten av januari träffades TUR:s nyinstiftade branschråd för första gången(se artikel intill). Gruppen ska vara mässans ögon och öron mot marknaden. De ska vara ett bollplank och bidra till att stärka och utveckla TUR som besöksnäringens främsta mötesplats.
Första uppdraget blir att utvärdera årets förnyade mässa från ett utställar- och besöksperspektiv. Vid nästa möte efter mässan ska gruppen ge sin feedback.
3. Italien är redo
Eurokrisen sätter sina spår och gör att många utländska utställare velar om och i så fall i vilken omfattning de ska delta i TUR. Danmark hade vid TN:s pressläggning inte bestämt sig än. Däremot är exempelvis Grekland, USA och Italien klara.
– Italien prioriterar turismen. Hittills är regionerna Pulgia och Sardinien klara, men det blir fler utställare. Eftersom den ekonomiska krisen inte har haft fullt genomslag här uppe ser man kanske med större tillförsikt på de skandinaviska turistströmmarna söderut, säger Anna Andersson, pressansvarig på Italienska turistbyrån.
Mässansvarig Per Magnusson bekräftar osäkerheten på marknaden.
– Det är inget snack om att det är tufft och vi måste visa att vi verkligen menar allvar med uppdraget att förnya mässan. Det blir nog ett prövoår, men med alla nyheter – från onsdagens FuTURe, en ny matchmakingapp och nya deltagarformer, vet vi att vi är på rätt väg.
4. VASSARE FÖR AFFÄRSRESEFOLKET.
Även affärsresekunder och leverantörer ska känna av förändringens vindar på TUR. För att stärka seminariedelen på torsdagen går TUR in aktivt för att tillsammans med SBTA skapa ett attraktivt seminarieprogram.
Det ska bli betydligt vassare än tidigare, utlovar Per Magnusson.
5. Rutinerad GP-stjärna till FuTURe
TUR räknar med att onsdagens branschseminarium FuTURe ska bli en publikdragare med fyra resebranschpersonligheter på scen tillsammans: norske hotellkungen Petter Stordalen, flygmiljardären Per G Braathen, finske reseentreprenören Rabbe Grönblom och förre SAS-vd:n Janne Carlzon. För att hålla ordning på dessa herrar i en paneldiskussion har Göteborgs-Postens reporterstjärna Britt-Marie Mattsson kallats in. Det är fyra färgstarka entreprenörer och enligt Britt-Marie Mattsson blir det ingen lätt uppgift med så många stora personligheter på scen.
– Vi är övertygade om att det blir en mycket spännande eftermiddag, säger Per Magnusson.