– Det ska bli den självklara mötesplatsen för hela näringen, säger Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism AB i ett pressmeddelande.
Branschkongressen ska vara uppdelad på två dagar, onsdag 18 mars och torsdag 19 mars.
2020-strategin för svensk besöksnäring, där de offensiva målen formuleras, ligger alltså till grund för satsningen.
– Vi skapar nu ett forum där vi kan föra den dialogen med alla parter. Dels för att informera, dels för att få draghjälp av näringen för att ta nya steg framåt. Både input och output, alltså.
En konsekvens av den nya satsningen är att Ledarforum som tidigare hållits i februari, i Kolmården och Tylösand, nu flyttas till Göteborg och TUR.
– Ledarforum utgör branschkongressens första dag, onsdagen, med 200 inbjudna deltagare på högsta chefsnivå, förklarar Magnus Nilsson.
Torsdagen är öppen för alla inom näringen.
För Svenska Mässan och TUR är samarbetet med Svensk Turism kring en ny branschkongress helt i linje med ambitionerna:
– Vi gör ett stort omtag till 2015. Samarbetet är ett led i arbetet med att anpassa TUR till olika målgrupper i syfte att skapa en ännu effektivare och mer nischad mötesplats. Det här är ett viktigt steg i den riktningen, säger Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR.