Varför ska folk komma och lyssna på dig på Travel News Studio Digital 3 juni?
– Jag ska prata om de behov och utmaningar som finns i affärsresesegmentet när det gäller online och den mobila kanalen. I Skandinavien förknippas Amadeus traditionellt med affärsresor eftersom vi har de stora affärsresebyråerna som kunder, men vi satsar också enorma belopp på framtida sökteknologi och har ett nära samarbete med onlineresebyråer världen över. och genom vårt datacenter passerar 20 000 resetransaktioner i sekunden, så vi är en nyckelaktör i reseindustrin.
Det kommer att sitta många affärsresebyråer i publiken som vill jobba mer mobilt mot sina kunder, vad säger du till dem?
– Mobilt är väldigt ”hett” men det är egentligen inte så många i resebranschen som kommit särskilt långt om man jämför de ”förväntningar” som finns, både den enskilde affärsresenären och hens arbetsgivare, med de lösningar som finns. Amadeus är i färd med, tillsammans med utvalda kunder, pilotera en mobil lösning för affärsresemarknaden
Hur viktig är mobilen för dagens och framtidens affärsresenär ?
– Idag har i princip varenda affärsresenär en smartphone, 77 procent bland de som besvarade vår slutkundsundersökning 2012, nu är vi säkert uppe i 85-90 procent. Molnet kommer också att bli viktigare där vi kommer åt all information i våra mobila enheter. Mer om framtidens trender ska jag pratat om på seminariet.
–Appar eller mobilanpassade sajter?
– Bägge kan behövas, men svarar på olika behov. Vad man väljer beror på vad man har för affärsmodell, vad man har för kunder och hur känt varumärke man har. Men app eller inte, en mobilanpassad sajt är trots allt en nödvändighet för alla. Inte minst i resebranschen för de varumärken som satsar på metakanalen. Många metaspelare har tagit fram appar men när besökare klickar sig vidare till en resebyrås sajt hamnar hen på företagets vanliga sajt och om den inte är mobilanpassad är risken väldigt stor för att hen lämnar.
Hur mobil är du i ditt resande?
– Jag utnyttjar de verktyg som finns på marknaden, men är inte en fan av sociala medier. Jag har en SmartPhone, i den har jag vår itinerary-produkt som är kopplad till min kalender. Jag använder appar för att att få information, checka in, kolla väder och sånt. Däremot använder jag inga ”share”- eller ”status”-funktioner.
Vad hoppas du själv få ut av dagen?
– Träffa folk, få inspiration och kunna lära mig nya saker eller se nya vinklingar på gamla saker.
Anmäl dig till Travel News Studio Digital 3 juni här. Endast ett fåtal platser kvar. www.travelnews.se/tnstudio