Annons:

”SAS ska kapitalisera på sitt råttbo”

SAS bygger en digital gateway för att bättre kunna använda den enorma informationsmängd som finns i flygbolagets många gamla system. Det avslöjade Christina Ericsson, ansvarig för SAS digitala försäljning, en av fem talare på Travel News Studio Digital i förra veckan.

– Vi ska kapitalisera på ”råttboet”, förklarade hon för de drygt 100 deltagarna på TN Studio Digital på Kungliga Operan i Stockholm.

”Råttboet” är det interna uttrycket på SAS för flygbolaget 40-50 backendsystem, som har många år på nacken, de allra äldsta från 60-talet. Det gör det extra komplext att utveckla den digitala försäljningen och följa med i den snabba utvecklingen av nya digitala kanaler. Samtidigt finns i dessa system enorma informationsmängder om SAS kunder, som rätt använda kan ge stora konkurrensfördelar om flygkunderna.

– Genom att skapa en gateway där vi använder allt innehåll i våra system kommer vi att kunna utveckla nya tjänster som stärker vår position. Att städa bort de gamla systemen och köpa nya i stället är inget alternativ. Det tar alldeles för lång tid och då hinner vi ha gått i konkurs och någon annan spelare tagit över marknaden, sade Christina Ericsson.

I dag köper 40 procent av SAS kunder sin resa digitalt – och flygbolaget har försäljning genom 55 digitala kanaler, allt från den egna hemsidan, kampanjsajter till mobiler och metasöksajter. En utmaning ligger i att kunna synka dessa kanaler med varann, eftersom en av de största digitala trenderna är att kunden använder sig av flera skärmar under bokningsprocessen.

Hotellvärlden följer den snabbväxande boendeuthyrningssajten Airbnb med nyfikenhet och oro. Men själva menar de att de inte konkurrerar med hotellen.

–  Vi utökar kakan och når nya målgrupper, sade t f Nordenchef Even Heggernes på TN Studio Digitals scen.

Hans föreläsning följdes med stort intresse, inte minst av de deltagande hotellen. Airbnb har på kort tid vuxit kraftigt och finns i dag i 192 länder och cirka 1 miljoner gäster bokar sitt boende genom sajten varje månad, 11 miljoner gäster beräknas det bli under 2014 – jämfört med totalt 3 miljoner gäster 2013.

I Sverige är det främst i Stockholm som personer hyr ut ett rum i sin lägenhet/villa eller hela boendet via Airbnb.

–  Vi har 3 500 listade boenden i Sverige, vilket inkluderar även en rosa brandkårsbil, som en person hyr ut, berättade Even Heggernes.

Förtroende är en avgörande faktor för Airbnb – eftersom det är ett stort steg för många av våga hyra ut sin lägenhet eller ta emot en främling över en eller flera nätter i ett rum medan du själv bor där. Därför läggs stor vikt vid att både uthyrare och de som hyr har utförliga profiler, man måste kunna verifiera sin identitet och uppmuntras att talas vid på nätet innan utyrmningen. En uthyrare kan också välja att tacka nej till en gäst som vill komma och bo.

– Vi har även Host Guarantee för dem som hyr ut. När det handlar om så många som hyr ut via oss så är det klart att det inträffas missöden. I Sverige har vi avsatt 6 miljoner kronor i garantier för våra uthyrare.

Flera gånger betonade Even Heggernes att Airbnb inte ser sig som en konkurrent till hotellen. Som ett exempel tog han att Hilton i Storbritannien tredubblade sin vinst första kvartalet i år, samtidigt som London är Airbnb:s tredje största marknad i Europa.

– Vi tar inte hotellens kunder, i stället gör vi kakan större.

Det resonemanget köper dock inte hotellen rakt av. I en paus berättade Marriott Hotels svenska marknadschef Lina LÉstrade för TN att i Amsterdam, där Airbnb är störst i Europa, påverkas hotellen av den nya konkurrensen.

–  De känner av Airbnb:s framfart.

Mobilen är den första skärmen – och det måste resebranschen anpassa sig till. Det slog Urban Lindstedt, digital redaktör på Travel News, fast för TN Studio Digitals publik.

I USA ägnas 65 procent av människors onlinetid till mobilen. Med tanke på att Sverige följer USA tätt i spåren måste varje reseföretag som vill nå framgång mobilanpassa sin verksamhet. Vissa tvekar att lägga mycket pengar på mobilutveckling, eftersom konverteringsgraden fortfarande är relativt låg när det gäller mobila bokningar.

– Men oavsett konverteringsgrad måste man satsa mobilt, sade Urban Lindstedt.

Och det räcker inte med mobiler och surfplattor. Skärmarna som resenärer använder för att researcha och boka sina resor blir allt fler. Smartklockor och Google Glass är två exempe . Urban Lindstedt konstaterade även att framtiden redan är här. Svensken är redan invävd i ett digitalt nät, både hemma och ute på resa. Vilket kommer att bli ännu tydligare när EU förbjuder de höga roamingavgifterna 2015, som gör det mycket billigare att surfa i mobilen utomlands.

–  Det är dags att släppa tanken att du måste ha en digital strategi för ditt företag. All företagsstrategi måste inkludera det digitala, för utan digital närvaro kan du inte tjäna pengar.

Onlineresebyrån Expedia ligger i framkant när det gäller mobil utveckling.

– Du måste anpassa din sajt efter varje skärm. På mobilen är vårt ledord fingervänligt, sade Isabel Pinson, marknadschef för Norra Europa på Expedia.

Nästa år spår Expedia att 20 procent av deras bokningar i USA kommer att ske via mobil. För Sverige är prognosen något lägre, 17 procent. Några av de mobila bokningstrenderna hos Expeida är att en stor andel, 28 procent, bokar sitt hotell via mobilen inom 24 timmar före ankomst – och att nästan häflten, 42 procent, bokar hotellet under veckorslutet. Men de är stora skillnader i bokningsbeteenden mellan olika marknader.

– I Sverige är det nästan inga som gör en mobil hotellbokning två månader i förväg, i Tyskland görs 61 procent av mobilbokningarna så långt i förväg.

Expedia menar att man måste sträva över att kunden ska känna igen sig oavsett vilka skärmar man researchar och bokar på. Därför har Expedia utvecklat en digitalt anteckningsblock som följer med kunden mellan olika skärmar och där priser som sparats automatiskt uppdateras.

Sociala nätverk, kompisar och nyhetssajter. Det är de tre viktigaste kanalerna som dagens ungdomar använder sig av för att vara uppdaterade om nyheter. TV platsar inte längre på topp-tre-listan.

Det förklarade Adam Chrigström, medie- och kommunikationsexpert på Ungdomsbarometern på TN Studio Digital.

 

Ungdomsbarometerns årliga studie av ungdomarnas mediekonsumtionsvanor visar att de leder den digitala utvecklingen – och att de äldre målgrupperna tar efter de yngres vanor med några års ”lagg”.

–  För första gången i år är de digitala sociala nätverken i topp-tre för hur 25-49-åringar håller sig uppdaterade om nyheter.

Att de yngre skulle gå tillbaka till mer traditionella mediemönster finns det inget som tyder på. I stället visar Ungdomsbarometern på följande trender: Att ungdomarnas mediekonsumtion blir allt mer global. 37 procent av allt som tonåringar läser är på annat språk än svenska. De har en förkärlek för användargenererat innehåll, att titta på och även lägga upp eget material på exempelvis Youtube och Instagram.

– De unga konsumerar det som unga har skapat, sade Adam Chrigström.

Trenden med premiumtjänster, exempelvis Spotify Premium och Netflix, kommer att förändra spelreglerna för företag som vill nå unga med reklam. När tonåringarna väljer bort till exempel traditionell tv blir det svårare för företag att hitta reklamytor.

– Mediekonsumtionen fragementiseras och det blir svårare att köpa sig till synlighet.

 

 

Kommentarer är stängda.