Annons:

”Jag har aldrig legat sömnlös över ett digitalt projekt på SAS”

Mer än 40 procent av SAS kunder handlar sin biljett i en digital kanal. På TN Studio Digital 9 juni berättar Christina Ericsson, ansvarig för den digitala försäljningen, om komplexiteten att göra en bra app, succén för deras digitala marknadsföring och konsten att inte ligga sömnlös över projekt.

TN Studio Digital 9 juniKungliga Operan är Christina Ericsson, chef för SAS digitala försäljning, en av de fem föreläsarna. TN fick en snabb pratstund med henne.

 

Varför ska man komma och lyssna till dig på Travel News Studio?

–  SAS vill ligga i framkant i den digitala världen – och jag hoppas kunna ge inspiration kring vad som är möjligt och vad som kommer att ske inom digital utveckling och resande.

Du var tidigare chef för sociala medier på SAS – nu är du ansvarig för all digital försäljning. Vad är du mest stolt över hittills i ditt nya jobb?

–  Oj, det är så mycket,  framförallt det resultat som vi har åstadkommit inom Digitala avdelningen under de senaste åren. Ett exempel är att jag satte samman personer med olika kompetenser och bakgrund för att driva digital marknadsföring. De har tillsammans uppnått resultat i miljardklass.

Hur stor är SAS digitala försäljning?

– Cirka 40 procent av SAS kunder handlar i en digital kanal.

Är det lättare eller svårare än man tror att skapa en bra app för flygresenärer?

–   Det är svårare än man tror. De funktioner som finns i appen, till exempel bokning och incheckning är beroende av komplexa och delvis svårthanterliga bakomliggande system. Utvecklingen av vår app tog 2 år och det var totalt sju stycken leverantörer i projektet.

När har du legat sömnlös över ett digitalt projekt på SAS?

–  Aldrig, hittills. Vi fick precis mandat från SAS ledning att starta arbetet med SAS nya digitala transformationsprogram. Inom detta kommer vi att arbeta många år med många olika projekt, så de sömnlösa nätterna dyker säkert upp.

Vad är det viktigaste för att ett ”gammalt” etablerat reseföretag som SAS att hänga med i den snabba digitala världen?

–          Det är kunden som bestämmer. Om våra kunder vill köpa en biljett via en app, söka biljetter hos en metasökmotor eller komma i kontakt med kundservice via Facebook så måste vi vara där. Det handlar om överlevnad.

Det är snabb åtgång på biljetterna till TN Studio Digital 9 juni. Läs mer om eftermiddagens talare från SAS, Expedia, Airbnb, Ungdomsbarometern och Travel News – och anmäl dig innan biljetterna tar slut på http://www.travelnews.se/special/travel-news-studio

 

 

Kommentarer är stängda.