Det visar en undersökning som Eniro har gjort beträffande svenskarnas sök- och surfvanor under sommaren. Det vanligaste sättet är att använda olika söktjänster via en traditionell dator, vilket över hälften (55 procent) svarar. På andra plats kommer söktjänster i mobiltelefonen (38 procent), medan en tredjedel svarar att de kontaktar den lokala turistinformationen via besök eller telefon. Att ta hjälp av sökmotorer är mest utbrett bland yngre personer mellan 16–34 år, där 51 procent svarar att de använder mobilen för att söka efter lokal information på nya platser. Undersökningen avser resor i Sverige, där internetuppkopplingen inte kostar roamingavgifter för användaren.
– Med mobilen har man en fantastisk möjlighet att hitta det man vill ha i närheten av där man befinner sig, dessutom smidigt kopplat till en karta. Det i kombination med att man alltid har den nära till hands förklarar varför över hälften av de under 34 år föredrar mobilen när de kommer till en ny plats. Mobilen kommer bli förstahandsvalet för lokalt sök, särskilt när man är på resande fot, säger Mattias Wedar, vd Eniro Sverige.
Vad svenskarna oftast söker efter när de är på nya platser under semester i Sverige är sevärdheter (47 procent), vägbeskrivningar (45 procent) restauranger (43 procent) och boende (33 procent). Kvinnor söker i större utsträckning efter sevärdheter än män (53 procent respektive 40 procent). Män är istället mer benägna att söka efter vägbeskrivningar än kvinnor (48 procent respektive 41 procent).
Så hittar svenskarna lokal information när de besöker en ny plats i Sverige:
1. Söktjänster på datorn
2. Söktjänster i mobilen
3. Turistinformation/turistupplysning via besök eller telefon
4. Tryckta guideböcker
5. Frågar någon på gatan