“Bara flygbolagen som känner till orsakerna bakom spökflygen”
Mer än 5 000 helt tomma passagerarflyg har flugit till eller från brittiska flygplatser sedan 2019, kan The Guardian avslöja. Ytterligare 35 000 kommersiella flygningar har haft färre än 10 procent av platserna fyllda, enligt analys av data från Civil Aviation Authority (CAA).
Under ett kvartal lämnade till exempel 62 tomma flygplan Lutons flygplats för Polen, Heathrow såg 663 nästan tomma flyg som gick till och från USA. Båda kvartalen var under Covid-19-pandemin.
Flygresor resulterar i mer koldioxidutsläpp än någon annan konsumentaktivitet, vilket gör det till ett fokus för klimatkampanjer.
Miljörörelsen kallar avslöjandena för ”chockerande” och menar att en flygbränsleskatt behövs och att flygets expansionsplaner borde ifrågasättas. Den brittiska regeringen beskriver spökflygningar som ”miljöskadliga”.
Bara flygbolagen som känner till orsakerna bakom spökflygen. De kan användas för att försvara flygsloter även om dessa pausades under pandemins höjdpunkt. Andra skäl som nämns av flygbolagen inkluderar omplacering av flygplan.
“Heathrow såg 663 nästan tomma flyg som gick till och från USA”
Uppgifterna inkluderar internationella ankomster och flygningar inom Storbritannien. CAA kommer nu att publicera dessa uppgifter kvartalsvis.
– Publicering av dessa data är ett steg i rätt riktning, men vi behöver mer transparens för att förstå varför dessa ineffektiva, förorenande metoder fortsätter och för att hålla de största flygbolagsskyldiga till svars, säger Tim Johnson på Aviation Environment Federation till The Guardian.
En talesperson för transportdepartementet sa att det skulle samarbeta med CAA för att övervaka flygplansbeläggning och eftersträva större insyn i frågan om spökflyg.
Uppgifterna visar i genomsnitt 130 helt tomma flyg i månaden sedan 2019. Antalet tomma flyg låg kvar på en liknande nivå före, under och efter pandemirestriktionerna, med den näst högsta nivån under andra kvartalet 2022.
Det har i genomsnitt förekommit 1 200 nästan tomma spökflyg i månaden sedan början av 2020, då siffrorna steg i början av Covid-pandemin. De flesta av dessa – cirka 80 procent – var till eller från utländska destinationer.
– Denna chockerande nya data om spökflygningar är ännu ett exempel på hur flygindustrin inte kan lita på att få sina utsläpp på rätt spår för att tackla klimatkrisen, säger Alethea Warrington, på klimatorganisationen Possible.
En talesperson för Airlines UK kommenterade uppgifterna så här: ”Miljontals flyg anlände och avgick från Storbritannien mellan 2019 och 2022, men endast en liten bråkdel utan eller med få passagerare och av en mängd olika operativa skäl som drivs av pandemin.”