Annons:

Premium

Stor genomgång: Allt du vill veta om reseindustrins maskotar

Därför storsatsar alla researrangör på maskotar. Svarar gör Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving, Kemal Yamanlar vd, Nazar, Johan Söör koncernchef, First Camp, Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar, Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI, Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen

Vad heter ditt bolags maskot?

Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Lollo & Bernie

Kemal Yamanlar vd,  Nazar: Captain Nemo

Johan Söör koncernchef, First Camp: Yessi

Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Valle (om vi benämner honom som vår karaktär och inte maskot då ha står för så mycket mer

Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Bamse

Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: Björnbusen och Björnbusan

First Camps maskot Yessi

När kom denna maskot till er? (Vi söker ett årtal.)

Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Lollo: 1976 / Bernie: 1994

Kemal Yamanlar vd,  Nazar: ca 2008

Johan Söör koncernchef, First Camp: 2020

Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: 2009 men blev SkiStars gemensamma barnkoncept 2013

Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: 1983

Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: 2002

TUI har Bamse.

Precisera maskotens målgrupp:

Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: 0-7 år

Kemal Yamanlar vd,  Nazar: Barn upp till 10 år

Johan Söör koncernchef, First Camp: Främst barn 3-12 år men många fler gäster än så uppskattar Yessi.

Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: 3-9 år primärt föräldrar, yngre och äldre syskon sekundärt

Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Barn 0-6 år

Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: Barn 2-12 år

Nazars maskot Captain Nemo

Hur lång utbildning krävs för att arbeta med er maskot?

Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Tidigare erfarenhet av att jobba med barn samt genomfört utbildningen ’Lollo & Bernie School’ 

Kemal Yamanlar vd,  Nazar: Ingår i utbildningsprogram på 2 veckor

Johan Söör koncernchef, First Camp: En vecka

Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Fysiskt gemensam utbildningsvecka 5 dgr samt digital konceptutbildning

Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: En dag

Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: En dag

Vings maskotar Lollo och Bernie

På hur många enheter kan man träffa din maskot?

Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: 23

Kemal Yamanlar vd,  Nazar: 5

Johan Söör koncernchef, First Camp: 40 platser i Skandinavien varav 32 i Sverige.

Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: På alla SkiStars destinationer! 

Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: 22 hotell

Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: 2

Skistars maskot Valle

Får er maskot vara överallt på enheten eller ska de hålla sig på ett visst område?

Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Det kan variera lite från koncept och land, men överlag är maskotterna båda här och där.

Kemal Yamanlar vd,  Nazar: Där vi vill

Johan Söör koncernchef, First Camp: De flesta organiserade Yessi-aktiviteter sker på ett visst område, men Yessi rör sig överallt och är superpopulär bland gäster i alla åldrar.

Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Överallt

Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: De är överallt men helst i skidbackarna

Vad finns det för framtidsplaner för er maskot?

Sharni Breinholt Head of Lollo & Bernie Brand & Concept, Nordic Leisure Travel Group / Ving: Vi håller på med en expansion för Lollo & Bernie inom flera kategorier, tex. Nya kanaler, mer rörligt material och fysiska lekmiljöer för barn.

Kemal Yamanlar vd,  Nazar: På fler hotell, fler sånger (sex stycken idag), ny signaturdans.

Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Överallt där det passar med målgrupp

Johan Söör koncernchef, First Camp: Till sommaren gör vi en spännande satsning med Yessi som inte är officiell än. Även om Yessi är First Camps huvudmaskot har vi totalt i koncernen ett 25-tal maskotar i vårt ”character universe” genom våra övriga dotterbolag Jesperhus och Leksand Resort. I Jesperhus har vi Skandinaviens Disney i form av av hur vi kombinerar fysisk tematisering med maskotar och digitalt innehåll, med Jesperhus YouTube-kanal som snart är uppe i 170 miljoner visningar (störst bland barnfamiljer i Danmark). Det är ett område vi fortsätter satsa på.

Fredrik Rydén, koncept- och eventchef, SkiStar: Idag är vår karaktär Valle en viktig del av vår kommunikation och en stor del av vårt hållbarhetsarbete. Vår mission med Valle är att ”inspirera barn till att lära, röra sig och må bra”, Här kommer vi fokusera all utveckling. Med Valle vill vi göra skillnad på riktigt och fokusera på områdena Hälsa, Miljö och Socialt ansvar. 

Ann-Louise Gül, senior Product & Proposition Manager TUI BLUE & Hotel Concepts, TUI: Vi fortsätter hitta på roliga aktiviteter där barnen får träffa Bamse både på våra hotell, i Bamseklubben och i Norden på diverse events. 

Mikael Elford kommersiell chef, Branäsgruppen: Oändliga