Annons:

Premium

Därför storsatsar alla researrangör på maskotar

Maskotar i reseindustrin är vanligt förekommande. Polly & Mino hittar du på Apollos familjehotell. Skistar har snögubben Valle, First Camp har ekorren Yessi, på TUI kan du få träffa Bamse och Ving älskar Lollo och Bernie. Maskotarnas uppgift är att knyta barnfamiljerna till de stora researrangörerna.

”Lollo och Bernie är med och skapar en magisk värld och är ett bra försäljningsverktyg”

Nyligen fick Lollo och Bernie en egen fristående sajt som riktar sig till alla barnfamiljer med digital barnklubb, rörligt material, pyssel och kreativt innehåll.

Sharni Breinholt på Ving.

Ansvarig för varumärket och dess expansion på Ving är Sharni Breinholt. 

– Det känns jätteroligt med denna satsning. Men vi är bara i början. Mitt mål är att böckerna om Lollo och Bernie ska stå i bokhyllan bredvid Pippi och Alfons Åberg.

Lollo och Bernie kan du träffa på två av Vings koncept. På Sunwing är de två mer aktiva, på något finare Ocean Beach Club håller de sig mer i barnområdet. Målgruppen är 0 till 7 år. Därefter är det Teens Club som gäller för de äldre medlemmarna i barnfamiljerna. 

– Alla får hänga med Lollo och Bernie, men vi ser störst intresse i åldern 3-7 år. Sen knyter de familjerna till oss. Många föräldrar har egna Lollo och Bernie-minnen från sin barndom, säger Sharni Breinholt.

Hon är chef för en enhet med fem personer som arbetar intensivt med expansionen av varumärket Lollo & Bernie, från att ta in nya licenspartners och produkter till att utveckla både rörligt material, samarbeten och fysiska mötesplatser.

De två maskotarna pratar aldrig med barnen, men de dansar gärna på disco och vid poolen. Det tar en vecka att utbilda sig för att få arbeta som Lollo & Bernie. Självfallet gör man koll hos brottsregistret före utbildningen. Språkkunskap är viktigt. Ett danskt barn ska bli förstådd på sitt modersmål, samma sak gäller för finska barn. Norska och svenska barn anses klara av en viss brytning på skandinavisk. Maskotarna är ett mycket uppskattat inslag på Vings familjeanläggningar och för att semestereffekten ska bestå även på hemmaplan har den nya plattformen tagits fram där det för första gången även finns en digital barnklubb, Lollo & Bernie Club, där medlemmar bla får exklusiva inbjudningar till event. Sajten riktar sig till hela familjen, men det är barnens föräldrar som registrerar sig och godkänner att deras telling går med i Lollo och Bernie Club. 

De två djuren är populära och kan skryta med drygt 50 miljoner visningar på Youtube och i framtiden vill Sharni Breinholt se att de två har en egen kanal på Youtube Kids. Det finns också planer på en Lollo och Bernie app. Och självfallet mer rörligt material på nätet och fler sånger och danser.

– Lollo och Bernie är med och skapar en magisk värld och är ett bra försäljningsverktyg när vi säljer resor då vi vet hur uppskattade de är både bland stora och små. Fram till nu har dock mycket varit kopplat till just våra hotell och vi vill samtidigt att även dem som inte bokar en resa med Ving ska få ta del av deras värld. Mot den bakgrunden och de undersökningar vi gjort som visar att barnen vill träffa Lollo och Bernie ännu mer har vi nu skapat deras egna digitala universum och det kommer att komma ännu fler spännande nyheter inom kort. Att få hänga med Lollo och Bernie en vecka är ett viktigt argument när vi säljer resor. Du kan bara träffa dem hos Ving. Alla undersökningar vi gör visar att barnen vill träffa Lollo och Bernie mer. 

Ving ägs numera av bland annat Petter Stordalen. Han äger också hotellkedjan Nordic Choice Hotel och på fem av hans hotell runt om i Sverige kan du numera träffa Lollo och Bernie på loven och utvalda helger. Det finns även barnklubbar med Lollo och Bernie på fem Family Garden hotell, som är utvalda familjehotell i Vings program men som inte drivs direkt av researrangören. 

Före Thomas Cooks konkurs fanns Lollo och Bernie på 120 hotell över hela Europa. Det visade sig i undersökningar att de var populärast. Alla marknader ville dock ha sina egna lokala maskotar. Frågan om vilken maskot som skulle segra avgjordes på högsta nivå i koncernledningen. Numera finns Lollo och Bernie bara på Vings familjehotell, vilket är ett tjugotal totalt. Det finns också planer på ett Lollo och Bernie land i Sverige. När det kommer till att utveckla koncept och varumärken har både Disney och Mumin inspirerat till den satsning som nu görs på Lollo & Bernies egen sajt och de nyheter som kommer att lanseras inom kort.

Text: Viggo Cavling