Förutom det retsamma tillvägagångssättet är kampanjen unik då att både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.
”Manuset är till 100 procent skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”
Den övergripande kampanjen, utvecklad av den London-baserade kreativa byrån Fold7 bygger på en insikt om att ”bucketlist turister” har tappat sin lyster. I en undersökning* som genomfördes i Storbritannien, Sverige och Tyskland bekräftar vår hypotes att ”att känna sig som en turist” skulle förstöra en semester. Mer än hälften av de tillfrågade instämde i att överfulla turistplatser och landmärken var en anledning till semesterbesvikelse.
*Undersökning gjordes av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022